• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Rapportserier / Reports
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Rapportserier / Reports
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

T-bane Ullevål stadion - Nydalen: forundersøkelser og injeksjon

Løset, Fredrik; Kveldsvik, Fredrik; Lindstrøm, Mona
Research report
Thumbnail
View/Open
intern_rapport_2331.pdf (3.295Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/190426
Date
2003-08-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Miljø- og samfunnstjenlige tunneler - FoU program (2000-2003) [47]
  • Rapportserier / Reports [473]
Abstract
Mellom Ullevaal stadion og Nydalen er det sprengt ut en vel 1200 m lang tunnel for T-baneringen. Denne tunnelen ligger like ved siden av vegtunnelen Tåsentunnelen. Fra T-baneringens tunnel forligger det en mengde data angående injeksjon og geologiske forhold, og denne rapporten gir en nærmere analyse av disse dataene.

På grunn av fare for setninger ble det satt relativt strenge tetthetskrav som varierte mellom 7 og 14 l/per min per 100 m tunnel. Dette medførte at nesten hele tunnelen ble injisert.

Bergartene i tunnelen tilhører den kambrosiluriske lagrekken og er leirskifer og knollekalk som er gjennomsatt av en del eruptivganger. Stabilitetsforholdene skiller seg ikke vesentlig fra andre tunneler i tilsvarende bergarter, og stabilitetssikringen er i form av bolter og sprøytebetong.

En stor forkastningssone var spesielt problematisk med hensyn til injeksjon. Ved forinjeksjonen var inngangen av sement her på det meste ca 26 000 kg/tunnelmeter.

Det er en viss sammenheng mellom injeksjonsmengder og registrerte lekkasjer i borehull og geologiske parametere som bergartstype, oppsprekkingsgrad, Q-verdi. Dataene viser imidlertid generelt stor spredning. I forhold til bruk ved fremtidige anlegg, synes de kun egnet til meget grove prognoser, og da helst som supplement til rene injeksjonsdata fra T-baneringen og andre anlegg i de kambro-siluriske bergartene i Osloregionen.

Data registrert under tunneldrivingen viser noe varierende sammenheng med andre tilgjengelig data:

• Bergmassekvaliteten i tunnelen er nokså lik den man erfarte i Tåsentunnelen som ligger nært.

• Basert på en tidligere publiserte korrelasjon mellom Q-verdier og trykkbølgehastighet målt ved refraksjonsseismikk, gir seismikken generelt vesentlig høyere Q-verdier enn det som ble kartlagt under tunneldrivingen. Under de geologiske forhold som eksisterer i tunnelen er derfor denne korrelasjonen uegnet til å estimere Q-verdier. Ved kun å se på trykkbølgehastigheter, fås at de laveste hastighetene målt i dyprenner, stort sett gjenfinnes som dårligere bergmasse i tunnelen, men bredden på sonene fra tunnelkartleggingen kan avvike en del fra seismikken.

• NGUs analyse av digitale høydedata påviste den største forkastningssonen som viste seg å ha stor betydning både for injeksjonen og stabiliteten.
Publisher
Vegdirektoratet
Series
Intern rapport;2331
Miljø- og samfunnstjenlige tunneler/Rapport;33
NGI-rapport;20001042-5

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit