Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKompen, Reidar
dc.date.accessioned2014-01-27T13:01:28Z
dc.date.available2014-01-27T13:01:28Z
dc.date.issued1999-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/190370
dc.description.abstractSom det første anlegget i Norge har Statens vegvesen Vestfold benyttet monteringsrammer etter det danske ARM-TEC systemet ved byggingen av Island miljøtunnel på E 18 i nordre Vestfold. Armeringsbindingen har blitt tatt ut av den mest stressede produksjonslinjen og har blitt utført i maler og med bruk av stålrammer med utstansede slisser for hvert enkelt armeringsjern. Armeringen er bundet i 4 typer kurver med vekt 4,6 - 6,7 tonn. Bruken av monteringsrammene har lettet arbeidet i en slik grad at -timeforbruket for armeringsarbeidene er redusert med 35% i forhold til konvensjonell utførelse - overtidsarbeidet er redusert kraftig, og skiftarbeid som sannsynligvis ville vært nødvendig med konvensjonell utførelse har vært unødvendig - mannskapsstyrken har kunnet bli redusert fra 19 til 16 mann I de siste ca. 90% av anleggsperioden har en hatt økonomisk gevinst ved bruk av monteringsrammer for sålearmeringen. For hvelvarmeringen har en hatt økonomisk gevinst i forhold til kalkulasjonspris basert på konvensjonell utførelse den siste halvparten av anleggsperioden.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherVegdirektoratetno_NO
dc.relation.ispartofseriesIntern rapport;2104
dc.subjectTunnelerno_NO
dc.subjectArmeringno_NO
dc.subjectMonteringno_NO
dc.subjectRammerno_NO
dc.titleIsland miljøtunnel: Erfaringer med monteringsrammer for armeringno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber19no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel