Island miljøtunnel: Erfaringer med monteringsrammer for armering
Research report
View/ Open
Date
1999-10Metadata
Show full item recordCollections
- Rapportserier / Reports [479]
Abstract
Som det første anlegget i Norge har Statens vegvesen Vestfold benyttet monteringsrammer etter det danske ARM-TEC systemet ved byggingen av Island miljøtunnel på E 18 i nordre Vestfold.
Armeringsbindingen har blitt tatt ut av den mest stressede produksjonslinjen og har blitt utført i maler og med bruk av stålrammer med utstansede slisser for hvert enkelt armeringsjern. Armeringen er bundet i 4 typer kurver med vekt 4,6 - 6,7 tonn. Bruken av monteringsrammene har lettet arbeidet i en slik grad at -timeforbruket for armeringsarbeidene er redusert med 35% i forhold til konvensjonell utførelse
- overtidsarbeidet er redusert kraftig, og skiftarbeid som sannsynligvis ville vært nødvendig med konvensjonell utførelse har vært unødvendig - mannskapsstyrken har kunnet bli redusert fra 19 til 16 mann
I de siste ca. 90% av anleggsperioden har en hatt økonomisk gevinst ved bruk av
monteringsrammer for sålearmeringen. For hvelvarmeringen har en hatt økonomisk gevinst i forhold til kalkulasjonspris basert på konvensjonell utførelse den siste halvparten av
anleggsperioden.