• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Rapportserier / Reports
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Rapportserier / Reports
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaldasfalt/kald gjenbruk 1994: samarbeidsprosjekt

Uthus, Nils S.; Trøan, Anne Kari; Jørgensen, Torbjørn
Research report
Thumbnail
View/Open
laboratorieserien_66.pdf (3.225Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/190324
Date
1995-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapportserier / Reports [473]
Abstract
Det ble sommeren 1994 opprettet et samarbeidsprosjekt mellom vegkontorene i Østfold, Hedmark, Akershus, Oslo og Buskerud samt Veglaboratoriet og Oslo veivesen. Målsettingen var å samle erfaring og kunnskap fra både masseproduksjon og utlegging, og det ble etablert forsøksstrekninger i Østfold, Hedmark og Oslo. Alle massene ble produsert av Veicon i samarbeid med det danske firmaet VejTek, mens Statens vegvesen stor lasting, transport og utlegging. Det ble brukt et to-trinns blandeverk. I Østfold og Hedmark ble det produsert kaldasfalt, hovedsakelig emulsjonsbetong (Eb) som massen er blitt kalt i rapporten. Dette fordi tilslaget hadde en gradering tilsvarende vanlig asfaltbetong. Det ble også produsert en del grovere massetyper med kornkurver i nærheten av skjelettasfalt. I disse massetypene ble det brukt to typer bitumenemulsjon; den ene basert på B 180 og den andre basert på MB 2000. I Oslo ble det produsert gjenbruksmasser basert på knuste asfaltflak. Asfaltflakene ble knust i nyanskaffet hammerknuser fra Statens vegvesen Buskerud. I denne massetypen ble kun den myke emulsjonen basert på MB 2000 brukt. Totalt ble det i prosjektet i 1994 produsert ca. 30 000 kaldasfalt og 6500 tonn kald gjenbruksasfalt. Denne rapporten gir en oversikt over erfaringer fra de produksjonsstedene både når det gjelder sammensetning, produksjon og utlegging. En videre oppfølging av strekningene vil forhåpentligvis gi mer kunnskap om dekkenes langtidsegenskaper.
Publisher
Statens vegvesen
Series
Laboratorieserien;66
SINTEF Vegteknikk;STF61 F95004

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit