DEKKESTYRINGSSYSTEM 2010, SKADEUTVIKLING OG DEKKELEVETID PÅ NORSKE VEGER
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091765Utgivelsesdato
2015-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [76]
Sammendrag
Det norske vegnettet er utsatt for varierte påkjenninger (klimatiske og mekaniske). Statens Vegvesen (SVV) har siden slutten av 1980-årene hatt en regelmessig og systematisk registrering av dekketilstanden på riks- og fylkesvegnettet. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder innsamling, lagring og bruk av data om vegens tilstand. NVDB er databanken hvor innsamlete data blir lagret. Fra 2005 til 2014 ble dekkelevetiden økt med 20 %. Dette kan skyldes god proporsjonering og sammensetning av asfaltmassen, bedre kjøretøyteknologi og tettere samarbeid mellom SVV/byggherren og entreprenøren. Men, manglende bevilgninger kan sette det norske vegnettet i fare, og føre til dilemmaet om pengene skal brukes til utbedring av flest mulig veier eller om det skal satses på grundig vedlikehold av et mindre antall veistrekninger.
Beskrivelse
DEKKESTYRINGSSYSTEM 2010,
SKADEUTVIKLING OG
DEKKELEVETID PÅ NORSKE VEGER