dc.contributor.advisor | Kobberstad | |
dc.contributor.author | Oumboune | |
dc.coverage.spatial | Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-09-25T11:46:43Z | |
dc.date.available | 2023-09-25T11:46:43Z | |
dc.date.issued | 2015-05 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3091765 | |
dc.description | DEKKESTYRINGSSYSTEM 2010,
SKADEUTVIKLING OG
DEKKELEVETID PÅ NORSKE VEGER | en_US |
dc.description.abstract | Det norske vegnettet er utsatt for varierte påkjenninger (klimatiske og mekaniske). Statens Vegvesen (SVV) har siden slutten av 1980-årene hatt en regelmessig og systematisk registrering av dekketilstanden på riks- og fylkesvegnettet. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder innsamling, lagring og bruk av data om vegens tilstand. NVDB er databanken hvor innsamlete data blir lagret. Fra 2005 til 2014 ble dekkelevetiden økt med 20 %. Dette kan skyldes god proporsjonering og sammensetning av asfaltmassen, bedre kjøretøyteknologi og tettere samarbeid mellom SVV/byggherren og entreprenøren. Men, manglende bevilgninger kan sette det norske vegnettet i fare, og føre til dilemmaet om pengene skal brukes til utbedring av flest mulig veier eller om det skal satses på grundig vedlikehold av et mindre antall veistrekninger. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statens vegvesen | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Skadeutvikling | en_US |
dc.subject | dekkelevetid på norske veger | en_US |
dc.title | DEKKESTYRINGSSYSTEM 2010, SKADEUTVIKLING OG DEKKELEVETID PÅ NORSKE VEGER | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 120 | en_US |