Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøye, Alena
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-12-08T12:11:53Z
dc.date.available2020-12-08T12:11:53Z
dc.date.issued2017-11
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2712392
dc.description.abstractModellberegninger med ulykkesdata fra 2000-2016 viser at personbiler fra senere registreringsår har færre og mindre alvorlige ulykker enn biler fra tidligere år. Når man holder bilenes vekt konstant, er antall drepte og hardt skadde personbilførere i gjennomsnitt 4,2% lavere i biler fra et registreringsår X enn i biler fra det forrige året. Ulykker med tyngre biler er i gjennomsnitt mindre alvorlige for bilføreren, men mer alvorlige for motparten i kollisjoner (bilførere i bil-bil kollisjoner og fotgjengere/syklister i ulykker med fotgjengere/syklister). Eldre biler har, når man holder registreringsåret konstant, flere og mer alvorlige ulykker enn nyere biler. Analysene omfatter personbiler fra før 1980 til 2016 og det er statistisk kontrollert for ulykkesår og førernes alder og kjønn. Et hypotetisk regnestykke viser at antall drepte og hardt skadde bilførere kunne reduseres med 30% dersom man ville erstatte alle bilene i dagens bilpark med nye biler.en_US
dc.description.abstractStatistical models of car crashes in Norway in 2000-2016 were developed to investigate the relationship between model year and crash involvement and crash severity. More recent car models have on average fewer and less severe crashes when vehicle weight is statistically controlled for. The number of killed or seriously injured (KSI) car drivers is reduced by 4.2% on average per model year. Heavier cars impose lower risk to the driver of the car, and higher risk to crash opponents (other car drivers and pedestrians/cyclists). Older cars have on average more and more serious crashes than newer cars when model year is controlled for. Crash year and the drivers’ age and gender are statistically controlled for in all models. Hypothetical calculations show that replacing all cars in Norway with new cars would reduce the number of KSI car drivers by about 30%.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1607/2017
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPersonbilen_US
dc.subjectUlykkeen_US
dc.subjectRisikoen_US
dc.subjectPoisson regresjonen_US
dc.subjectRegistreringsåren_US
dc.subjectBilalderen_US
dc.subjectVekten_US
dc.subjectUnge førereen_US
dc.titleBilalder og risikoen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØIen_US
dc.source.pagenumber106en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal