Bilalder og risiko
Abstract
Modellberegninger med ulykkesdata fra 2000-2016 viser at personbiler fra senere registreringsår har færre og mindre alvorlige ulykker enn biler fra tidligere år. Når man holder bilenes vekt konstant, er antall drepte og hardt skadde personbilførere i gjennomsnitt 4,2% lavere i biler fra et registreringsår X enn i biler fra det forrige året. Ulykker med tyngre biler er i gjennomsnitt mindre alvorlige for bilføreren, men mer alvorlige for motparten i kollisjoner (bilførere i bil-bil kollisjoner og fotgjengere/syklister i ulykker med fotgjengere/syklister). Eldre biler har, når man holder registreringsåret konstant, flere og mer alvorlige ulykker enn nyere biler. Analysene omfatter personbiler fra før 1980 til 2016 og det er statistisk kontrollert for ulykkesår og førernes alder og kjønn. Et hypotetisk regnestykke viser at antall drepte og hardt skadde bilførere kunne reduseres med 30% dersom man ville erstatte alle bilene i dagens bilpark med nye biler. Statistical models of car crashes in Norway in 2000-2016 were developed to investigate the relationship between model year and crash involvement and crash severity. More recent car models have on average fewer and less severe crashes when vehicle weight is statistically controlled for. The number of killed or seriously injured (KSI) car drivers is reduced by 4.2% on average per model year. Heavier cars impose lower risk to the driver of the car, and higher risk to crash opponents (other car drivers and pedestrians/cyclists). Older cars have on average more and more serious crashes than newer cars when model year is controlled for. Crash year and the drivers’ age and gender are statistically controlled for in all models. Hypothetical calculations show that replacing all cars in Norway with new cars would reduce the number of KSI car drivers by about 30%.