Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElvik, Rune
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-12-08T11:50:07Z
dc.date.available2020-12-08T11:50:07Z
dc.date.issued2017-10
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2712388
dc.description.abstractRapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, det vil si et sett av fartsgrenser for ulike vegtyper som trafikantene forstår begrunnelsen for og aksepterer. Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser er stort sett høyere enn dagens fartsgrenser og vil derfor gi flere drepte og skadde i trafikken. Nullvisjonsfartsgrenser er i de fleste tilfeller lavere enn dagens fartsgrenser og vil derfor redusere antall drepte og skadde i trafikken. Et forståelig fartsgrensesystem vil ha elementer fra de to andre prinsippene og innebære at dagens fartsgrenser i store trekk beholdes. Dette prinsippet vil ikke innebære endringer i antall drepte og skadde i trafikken.en_US
dc.description.abstractlimits. These are: (1) Optimal speed limits according to cost-benefit analysis; (2) Speed limits based on the biomechanical principles of Vision Zero, and (3) A system of speed limits road users find reasonable and acceptable. Optimal speed limits are in most cases higher than current speed limits and will be associated with an increase in the number of traffic fatalities and injuries. Vision Zero speed limits are lower than most current speed limits and will be associated with a reduction of traffic fatalities and injuries. Speed limits that road users judge to be reasonable are likely to be close to current speed limits and will thus not be associated with changes in the number of traffic fatalities or injuries.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1589/2017
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFartsgrenseren_US
dc.subjectNullvisjonenen_US
dc.subjectNytte-kostnadsanalyseen_US
dc.subjectTrafikkulykkeren_US
dc.subjectTrafikksikkerheten_US
dc.titleMiniscenario: Fartsgrensepolitikken_US
dc.title.alternativeVirkninger på trafikksikkerhet av ulike fartsgrenseren_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØIen_US
dc.source.pagenumber52en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal