Fotgjengerskader i Oslo i 2016
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2712377Utgivelsesdato
2017-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Eneulykker blant fotgjengere har tradisjonelt fått liten oppmerksomhet ettersom de ikke inngår i definisjonen av trafikkulykker (påkjørsler). Oslo skadelegevakt samlet i 2016 inn data om totalt 6309 fotgjengerskader. Hele 97 prosent av disse er eneulykker. De fleste ulykkene er lite alvorlige (små brudd, hjernerystelse, sårskader), men sju prosent er alvorlig skader (kompliserte brudd, alvorlige hodeskader). Det skjer flest skader der folk går mest – på fortau og i gangfelt. Om vinteren er det mer enn dobbelt så mange fotgjengerskader som om sommeren. De fleste skadene om vinteren skjer pga. fall på is og snø. De fleste som skades, har brudd eller forstuinger i armer eller bein. Flere kvinner enn menn skades som fotgjengere, og forskjellen øker med økende alder. Bedre vinterdrift vil kunne redusere antallet fotgjengerskader betydelig. Prosjektet er finansiert av Statens vegvesen og inngår i forskningsprogrammet «Bedre sikkerhet i trafikken» (BEST) Single accidents among pedestrians has traditionally received little attention as they are not included in the definition of traffic accidents. The Oslo medical emergency clinic (Oslo legevakt) collected in 2016 data on a total of 6309 pedestrian accidents. A total of 97 percent of these are single accidents. Most accidents are not very serious (minor fracture, concussion, wound injury), but seven percent are serious injuries (complicated fracture, severe head injury). Most injuries are happening where people go the most - on sidewalks and walking areas. In winter, there are more than twice as many pedestrian injuries as in the summer. Most of the injuries in the winter are due to falls on ice and snow. Most injured have fractures or sprains in arms or legs. More women than men are injured as pedestrians, and the difference is increasing with increasing age. Better winter maintenance could significantly reduce the number of pedestrian injuries. The research was financed by the Norwegian Public Road Administration as part of their research program “Better road safety” (BEST).