dc.contributor.author | Mariussen, Marte | |
dc.contributor.author | Larsgård, Lars Peder | |
dc.contributor.author | Raustøl, Johannes | |
dc.contributor.author | Jordbakke, Anders | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T10:02:35Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T10:02:35Z | |
dc.date.issued | 2018-02 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683297 | |
dc.description.abstract | Denne utredningen inngår i Statens vegvesens FoU program om Vegutforming - arbeidspakke «Framtidsscenario 2030». Bakgrunnen for oppdraget er at ny ITS teknologi og autonome kjøretøy kan utløse behov for endringer i vegnormalene. Denne rapporten er skrevet av Analyse & Strategi AS, Multiconsult AS, Iterio AS og eSmartSystems AS på oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet. Basert på gjennomgang av relevant litteratur og med utgangpunkt i Statens vegvesens vegnormaler vurderer rapporten hvordan autonome kjøretøy kan påvirke utforming av fremtidens veier. Rapporten diskuterer nye muligheter med innfasing av automatiserte kjøretøy og aktuelle målkonflikter ved utnyttelse av disse. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statens vegvesen | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Vegutforming | en_US |
dc.subject | Teknologi | en_US |
dc.subject | Selvkjørende kjøretøy | en_US |
dc.title | Ny teknologi og vegutforming - Mulige virkninger av selvkjørende kjøretøy for krav til utforming av nye veger | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Analyse & Strategi AS | en_US |
dc.source.pagenumber | 56 | en_US |