Blar i Varige veger - FoU-program (2011-2015) på emneord "Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen"
Viser treff 1-12 av 12
-
Effekt av IR-skanning og bruk av feeder : Varige veger 2011-2014
(Statens vegvesens rapporter;86, Report, 2013-04)Effektmålet til etatsprogrammet Varige veger er «Økt dekkelevetid og reduserte årskostnader for hele vegkonstruksjonen på det norske vegnettet». Etatsprogrammet har fokus på følgende tre hovedtema som utgjør hver sin ... -
Feltforsøk med polymermodifisert bindemiddel - Varige veger 2011 - 2014
(Statens vegvesens rapporter;103, Report, 2013-04)Denne rapporten handler om et feltforsøk på E18, Vestfold der et polymermodifisert bindemiddel ble brukt i slitelaget. Teststrekningene ble fulgt opp fra 2002 til 2010 med årlige spor- og jevnhetsmålinger. Dette feltforsøket ... -
Frostsikring av norske veger : grunnlag for revisjon av håndbok 018 Varige veger 2011 - 2014
(Statens vegvesens rapporter;338, Report, 2013-03)Denne rapporten ble utarbeidet av en hurtigarbeidende arbeidsgruppe i perioden september 2012 til mars 2013. Arbeidet hadde sin forankring i etatsprogrammet "Varige veger". Rapporten inneholder forslag til nødvendig ... -
Kostnader og nytte ved økt vegbredde : varige veger 2011 - 2014
(Statens vegvesens rapporter;384, Report, 2015-05)Denne rapporten omfatter kost/nytte-analyser for breddeutvidelse på riks- og fylkesveger som er smalere enn hva gjeldende vegnormaler har som krav. Analysen er begrenset til veger med lav trafikk, med ÅDT 300-1500 og med ... -
LTA 2011: Oppfølging av forsøksstrekninger : etatsprogrammet Varige veger
(Statens vegvesens rapporter;197, Report, 2013-03)Oppfølgingen av forsøksdekker i LTA 2011-prosjektet går fram til 2015 i etatsprogrammet Varige Veger. Dataverktøyene NVDB123 og PMS 2010 benyttes til å dokumentere dekke-tilstanden. Målebilregistreringer med ViaPPS viser ... -
LTA 2011: Oppfølging av prøvestrekninger 2014
(Statens vegvesens rapporter;355, Report, 2015-02)Oppfølgingen av forsøksdekker i LTA 2011-prosjektet går fram til 2016 i etatsprogrammet Varige Veger. Dekketilstanden på ti forsøksstrekninger blir dokumentert. Etter tre år med trafikk er gjennomsnittlig spordybde 7,6 mm ... -
Lærebok Drift og vedlikehold av veger
(Statens vegvesens rapporter;365, Report, 2015-06-30)Boka samler grunnleggende kunnskap om drift og vedlikehold av veger og gater. Første utgave av denne læreboka kom i november 2011. Denne utgaven har tatt sikte på å inkludere oppdatert kunnskap og ny kunnskap. En rekke ... -
Planlegging og utførelse av komprimeringsarbeid : varige veger 2011-2014
(Statens vegvesens rapporter;284, Report, 2014-02)I denne rapporten omtales komprimering av granulære, mekanisk stabiliserte materialer til bruk i vegbygging. Rapporten legger særlig vekt på komprimering av materialer i frostsikringslag, forsterkningslag og granulære ... -
Riktig utførelse av asfaltdekker : varige veger 2011 - 2014
(Statens vegvesens rapporter;352, Report, 2015-01)"Riktig utførelse av asfaltdekker" er ment å være en "best practice guide" for transport og utlegging av asfalt. Rapporten viser bilder av gode og dårlige eksempler på utførelse av asfaltdekker, og konsekvenser som kan ... -
Status dagens opplæringstilbud i vegteknologi : varige veger 2011-2014 (revidert utgave)
(Statens vegvesens rapporter;214, Report, 2013-04)Effektmålet til etatsprogrammet Varige veger er «Økt dekkelevetid og reduserte årskostnader for hele vegkonstruksjonen på det norske vegnettet». Etatsprogrammet har fokus på følgende tre hovedtema som utgjør hver sin ... -
Testing av epoksyasfalt : Varige veger 2011-2014
(Statens vegvesens rapporter;241, Report, 2013-08-29)Denne rapporten omhandler et laboratorieforsøk som ble utført for å evaluere motstand mot slitasje av epoksyasfalt. Det ble laget standard Ab 11 asfaltprøver, hvor kun bindemidlet varierte, med epoksy og med et vanlig 70/10 ... -
Utførelsens betydning for asfaltdekkers levetid
(Statens vegvesens rapporter;392, Report, 2015-12)Rapporten undersøker hvordan utførelsen påvirker asfaltdekkets levetid, og kommer med forslag til forbedringer som kan føre til økt dekkelevetid. Innholdet i rapporten er basert på møter og intervjuer i Statens vegvesen ...