Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Bjørn Gjerde
dc.contributor.authorHansen, Wiljar
dc.contributor.authorTennøy, Aud
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-28T10:16:46Z
dc.date.available2020-09-28T10:16:46Z
dc.date.issued2015-04
dc.identifier.isbn978-82-480-1637-3
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679927
dc.description.abstractMålet med denne rapporten er todelt: (1) å presentere en oppdatert litteraturgjennomgang av LUTI (Land-Use and Transport Interaction) -modeller, med et mål om å identifisere gjeldende kunnskap og gjeldene klasser av LUTI-modeller og hva disse er i stand til å gjøre; og (2) å sammenligne LUTI-modeller med andre metoder og modeller når det kommer til muligheter for å analysere forholdet mellom arealbruk og transport, basert på evalueringskriterier spesielt utformet for å fange modellens egnethet for implementering i Norge. Rapporten viser at LUTI-modeller er egnet for å predikere endringer i urbane systemer over tid, både fordi samspillet mellom transport og arealbruk blir tatt eksplisitt hensyn til i modellene, og fordi det vil være mulig å beregne brukernytte til nytte-kostnadsanalyser og konsekvensutredninger basert på modellens prognoser og scenariokjøringeren_US
dc.description.abstractThe aim of this report is two-fold: (1) to present an updated literature review on LUTI (Land-Use and Transport Interaction) models, with the intention of identifying recent trends in land use modelling and the capabilities of state of the art LUTI models; and (2) to contrast and compare state of the art LUTI approaches to other approaches for analysing the relationship between land-use and transport, based on evaluation criteria meant to capture the suitability for implementation in Norway.The report identifies LUTI models as suitable to predict the changes in urban systems over time, both because the feedback cycle between land-use and transport is taken explicitly into account in the models and because it will be possible to calculate user benefits for cost-benefit analyses based on forecasts and scenario evaluations.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI;1415/2015
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectArealutviklingen_US
dc.subjectKonsekvensanalyseren_US
dc.subjectLUTI-modelsen_US
dc.subjectTansportmodelleren_US
dc.titleVurdering av metoder og modeller for å analysere samspillseffekter mellom arealutvikling, transportetterspørsel og infrastruktur i byområderen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber122en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal