Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMalmin, Olav Kåre
dc.contributor.authorHjelkrem, Odd André
dc.contributor.authorBabri, Sahar
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-25T08:19:28Z
dc.date.available2020-09-25T08:19:28Z
dc.date.issued2017-10-20
dc.identifier.isbn9788214061994
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679598
dc.description.abstractRTM blir tilgjengeligheten til holdeplasser beregnet ved bruk av nettverksmodellen. Fra hver sone/grunnkrets blir det opprettet tilbringerlenker til de tre nærmeste holdeplassene for hvert kollektivmode. Denne metoden har en klar svakhet i antall holdeplasser det beregnes gangtider til. Spesielt i byområder kan alle tre tilbringerlenkene bli koblet til en og samme veg som betjenes av en lavfrekvent rute, når en ville ha hatt flere høyfrekvente ruter tilgjengelig ved å utvide søkeområdet litt. Dette fører til at kollektivtilbudet i modellen risikerer å bli kunstig dårlig. I denne rapporten skisserer vi en metode for å finne de attraktive holdeplasser fra hver sone. Attraktive holdeplasser fra en sone identifiseres etter følgende kriterier: • Frekvens: En kollektivrute med høy frekvens antas å ha høyere attraktivitet fordi ventetiden reduseres. • Antall kollektivruter: Antallet kollektivruter som betjener holdeplassen sier vanligvis noe om hvor langt en kan nå uten å bytte. Dette er avhengig av at kollektivrutene ikke er overlappende. Dette punktet korrelerer sannsynligvis høyt med neste punkt, som er antall holdeplasser innenfor rekkevidde uten bytte. • Antall holdeplasser innenfor rekkevidde: Dersom holdeplassen betjenes av mange ulike kollektivruter, vil dette antallet være høyere enn hvis holdeplassen betjenes av mange parallelle ruter. Samtidig kan antallet være høyere i noen tilfeller hvor noen få kollektivruter har stor geografisk spredning, sammenlignet med mange parallelle ruter. • Antall soner som er tilgjengelig (uten bytte): Dette antallet bestemmes ved å telle antall soner som er dekket av holdeplassene som en kan nå uten bytte. • Antall personer, husstander eller arbeidsplasser som er innenfor rekkevidde (uten bytte): Dette antallet er summen av personer eller husstander innenfor sonene som er tilgjengelig uten bytte. Dette kan måle attraktivitet fordi en kan tenke seg at det er aktivitet der hvor folk bor. Allikevel kan det være bedre å se på antall arbeidsplasser, da arbeidsreiser er en vesentlig andel av turene som blir foretatt i RTM.en_US
dc.description.abstractThis report describes alternatives to the basic method of creating access and egress links to the public transport system in transport models. The basic method used in the Regional Transport Model, use the road network to find the 3 closest public transport stops for each mode. The drawback of this method is that the stops are only evaluated by their proximity and not how attractive they are. In this report we have studied various factors of attractiveness: • Frequency: A PT route with high frequency are more attractive because of shorter wait times. • Number of PT routes servicing a stop: A stop with a high service rate will increases the probablity of reaching more destinations without transfer. • Number of stops in close proximity to the origin zone. • Number of reachable destination zones without transfer from a stop. • Attraction of reachable destination zones without transfer. Number of people and employment in destination zones.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEF Teknologi og samfunnen_US
dc.relation.ispartofseriesSINTEF rapport;A28062
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectHoldeplasseren_US
dc.subjectRTMen_US
dc.subjectTransportmodelleren_US
dc.subjectRegionale persontransportmodelleren_US
dc.subjectKolletivtrafikken_US
dc.subjectTilgjengeligheten_US
dc.titleVurdering av betydning av tilgjengelighet til holdeplasser i RTMen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderSINTEF Teknologi og samfunnen_US
dc.source.pagenumber26en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal