dc.contributor.author | Flügel, Stefan | |
dc.contributor.author | Hulleberg, Nina | |
dc.contributor.author | Fyhri, Aslak | |
dc.contributor.author | Ævarsson, Christian Weber Gretar | |
dc.contributor.author | Skartland, Eva-Gurine | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-09-24T08:44:56Z | |
dc.date.available | 2020-09-24T08:44:56Z | |
dc.date.issued | 2017-05 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1886-5 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2679399 | |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1557/2017 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Sykkel | en_US |
dc.subject | elsykkel | en_US |
dc.subject | fart | en_US |
dc.subject | modellering | en_US |
dc.subject | transportnettverk | en_US |
dc.title | Fartsmodell for sykkel og elsykkel | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 60 | en_US |
cristin.fulltext | Kunnskap over hvor fort personer kommer seg fra A til B med ulike transportmidler er viktig for å kunne anslå effekter på etterspørsel og samfunnsøkonomisk nytte av transporttiltak. I dagens transportmodeller inngår det avanserte fartsmodeller for bil, mens man har brukt en antakelse om konstant fart (15 km/t) for sykkel. Denne rapporten dokumenterer arbeidet med å etablere en empirisk fartsmodell for sykkel der hastighet på en veistrekning er avhengig av type sykkel, kjønn, reisehensikt og ulike kjennetegn ved veistrekningen som stigning, kurvatur, type vei, type kryss osv. Litteraturgjennomgangen er utført av Eva-Gurine Skartland og Aslak Fyhri. Arbeidet med etablering av datagrunnlag er utført av Nina Hulleberg, Stefan Flügel, Christian Weber og Gretar Ævarsson. Her har også Aslak Fyhri vært delaktig, spesielt med kunnskap knyttet til innsamlingen av GPS-dataene. Estimeringsarbeidet og implementering av fartsmodellene er utført av Nina Hulleberg og Stefan Flügel. Sistnevnte har også vært prosjektleder. Fartsmodellen er utviklet på oppdrag fra Statens Vegvesen Vegdirektoratet gjennom etatsprogrammet Bedre By. Kontaktperson i SVV har vært Guro Berge. Fra oppdragsgiverens side har også følgende personer bidratt til prosjektet: Oskar Andreas Kleven, Kjell Johansen, Henrik Vold og Tomas Levin. Vi takker for gode innspill og godt samarbeid gjennom prosjektet. Anne Madslien ved TØI har vært ansvarlig for kvalitetssikring av rapporten. Vi takker også våre kollegaer Anja Fleten Nielsen, Hanne-Beate Sundfør og Alice Ciccone for bidrag til prosjektet, samt Trude Rømming for hjelp med ferdigstilling av rapporten. | |