Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlügel, Stefan
dc.contributor.authorHulleberg, Nina
dc.contributor.authorFyhri, Aslak
dc.contributor.authorÆvarsson, Christian Weber Gretar
dc.contributor.authorSkartland, Eva-Gurine
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-24T08:44:56Z
dc.date.available2020-09-24T08:44:56Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.isbn978-82-480-1886-5
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679399
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1557/2017
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSykkelen_US
dc.subjectelsykkelen_US
dc.subjectfarten_US
dc.subjectmodelleringen_US
dc.subjecttransportnettverken_US
dc.titleFartsmodell for sykkel og elsykkelen_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber60en_US
cristin.fulltextKunnskap over hvor fort personer kommer seg fra A til B med ulike transportmidler er viktig for å kunne anslå effekter på etterspørsel og samfunnsøkonomisk nytte av transporttiltak. I dagens transportmodeller inngår det avanserte fartsmodeller for bil, mens man har brukt en antakelse om konstant fart (15 km/t) for sykkel. Denne rapporten dokumenterer arbeidet med å etablere en empirisk fartsmodell for sykkel der hastighet på en veistrekning er avhengig av type sykkel, kjønn, reisehensikt og ulike kjennetegn ved veistrekningen som stigning, kurvatur, type vei, type kryss osv. Litteraturgjennomgangen er utført av Eva-Gurine Skartland og Aslak Fyhri. Arbeidet med etablering av datagrunnlag er utført av Nina Hulleberg, Stefan Flügel, Christian Weber og Gretar Ævarsson. Her har også Aslak Fyhri vært delaktig, spesielt med kunnskap knyttet til innsamlingen av GPS-dataene. Estimeringsarbeidet og implementering av fartsmodellene er utført av Nina Hulleberg og Stefan Flügel. Sistnevnte har også vært prosjektleder. Fartsmodellen er utviklet på oppdrag fra Statens Vegvesen Vegdirektoratet gjennom etatsprogrammet Bedre By. Kontaktperson i SVV har vært Guro Berge. Fra oppdragsgiverens side har også følgende personer bidratt til prosjektet: Oskar Andreas Kleven, Kjell Johansen, Henrik Vold og Tomas Levin. Vi takker for gode innspill og godt samarbeid gjennom prosjektet. Anne Madslien ved TØI har vært ansvarlig for kvalitetssikring av rapporten. Vi takker også våre kollegaer Anja Fleten Nielsen, Hanne-Beate Sundfør og Alice Ciccone for bidrag til prosjektet, samt Trude Rømming for hjelp med ferdigstilling av rapporten.


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal