Show simple item record

dc.contributor.authorEllwood, Kristina
dc.contributor.authorHildre, Regine M.
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-24T08:30:18Z
dc.date.available2020-09-24T08:30:18Z
dc.date.issued2017-05-18
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679393
dc.description.abstractFor å få flere til å reise mer miljøvennlig, og for å oppnå nullvekstmålet i byer og tettsteder kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. I grunnlagsdokumentet til Nasjonal transportplan 2018-2029 står det blant annet at: « Gåing er i mange tilfeller en del av en lengre transportkje de. For å få flere til å gå er det avgjørende at alle deler av transportkjeden fungerer på en god måte. Fysisk tilrettelegging for gående medvirker også til at det blir mulig og mer attraktivt å bruke kollektive transportmidler.» …… «Kollektivknutepunkte ne må utvikles slik at de tilbyr effektive og enkle overganger. Effektive gang - og sykkelruter til knutepunktene og tilstrekkelig parkeringskapasitet for sykkel må prioriteres.» (Avinor, Jernbaneverket, Kystverket, Statens Vegvesen, 2017) Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere over på kollektivtransport ved å tilrettelegge for gående og syklende til og fra holdeplasser og knutepunkt. Dette som et ledd i å øke attraktiviteten til kollektivtransporten over privatbilen. Prosjektet arbeider ut i fra følgende problemstilling: Hvordan kan Statens vegvesen, Region sør, jobbe for å ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferd igstilling? Videre viser undersøkelsen at de ulike gruppene som det har blitt hentet inn data fra i prosjektet har litt ulike forventinger, og type ønsker til kvaliteter, men at det også er noen kvaliteter ved hele reisevegen som er gjennomgående viktig for alle gruppene. Det kom også frem av intervju med brukerorganisasjonene at lovverket for universell utforming og kvalitetene som ligger i disse i nå ansees for å være gode nok, men at gjennomføringen av disse ikke alltid er like bra. Statens vegvesen, Region sør legger blant annet kravet til universell utforming til grunn som viktig i planlegging, bygging og drift ved enkelt elementer, men ved helhetlig planlegging av hele reiseveger, og ved utførelsen og drift kan vegvesenet ha noen utfordringer fremdeles på god praksis. I prosjektets del 1: Vegperspektiv, som hadde fokus på vegvesenets interne prosesser og verktøy, ble det i 2015 gjennomført intervjuer med ansatte hos Statens vegvesen, Region sør. I analysen av disse intervjuene kom det frem at Statens vegvesen, Region sør har noen utfordringer når det kommer til å drive helhetlig planlegging av hele reiseveger. Utfordringer det ble pekt på som var til hinder for god helhetlig planlegging av hele reiseveger ble i presentert i delrapport 1, og var blant annet utfordringer knyttet til; økonomi, to-delt budsjett, intern kultur og tradisjon, ledelse og prioritering og tverrfaglighet. Det ble også gjennomført en rekke registreringer av kvaliteter ved holdeplasser og gangadkomster, og vegvesenets egen verktøy som NVDB og Kvalitetssystemet ble gjennomgått, og videre arbeid for forbedringer foreslått, og eller startet opp.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatens vegvesenen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectReisevegen_US
dc.subjectkollektivtransporten_US
dc.subjectPlanfaseen_US
dc.titleHel reiseveg - Delrapport 2en_US
dc.title.alternativeHvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling?en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderStatens vegvesenen_US
dc.source.pagenumber45en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal