dc.contributor.author | Statens vegvesen | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T11:54:54Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T11:54:54Z | |
dc.date.issued | 2016-07-12 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2673951 | |
dc.description.abstract | Sikrere biler er en viktig faktor i den observerte reduksjonen i antall drepte og hardt skadde i vegtrafikken (Høye, Bjørnskau og Elvik 2014)1. Basert på beregninger fra TØI kan det anslås at vi i dag hadde hatt ca. 50 flere drepte og hardt skadde pr. år dersom bilparkens sikkerhetsmessige standard hadde vært som i 2010. Beregningen tar utgangspunkt i den observerte utbredelsen av biler med elektronisk stabilitetskontroll (ESC), kollisjonsputer, bilbeltepåminnere, forbedret nakkeslengbeskyttelse og 4 eller 5 stjerner i EuroNCAP’s tester (Høye 2010)2. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statens vegvesen | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;635 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | en_US |
dc.subject | Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen Trafikksikkerhet | en_US |
dc.subject | Sikre biler | en_US |
dc.subject | 2015 | en_US |
dc.title | Sikre biler 2015: Årlig oversikt over de 100 mest solgte personbilmodellene | en_US |
dc.type | Report | en_US |