FoU Indre Romsdal
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2659290Utgivelsesdato
2013-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med forsøket var å dokumentere mulig sammenheng mellom et kjøretøys bremselengde og dekkenes gummihardhet (shore-verdi). I forsøket ble det brukt to like lastebiler og to like personbiler. En lastebil og en personbil ble brukt som referansebil, mens den andre lastebilen og personbilen ble brukt som testbil. Testbilene ble kjørt med to forskjellige typer dekksett, som skulle representere henholdsvis "gode" og "dårlige" vinterdekk. De gode dekkene hadde dypere mønster og lavere shore-verdi (mykere gummiblanding) enn de dårlige.
Det ble registrert signifikante forskjeller i bremselengde mellom dekkene. De dårlige dekkene hadde hos lastebilen i snitt 24 % lenger bremselengde enn de gode dekkene når det ikke var last i bilen. Dette tilsvarte 17,2 meter. Med last var bremselengden 31 % lenger, som tilsvarte 23,4 meter. De dårlige personbildekkene hadde i snitt 18 % lengre bremselengde enn de gode, i meter utgjorde dette 11,6 meter.