Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017): Nye registreringer
Viser treff 41-45 av 45
-
Miniscenario: Økt omfang av elsykler
(TØI rapport;1625/2018, Report, 2018-04)Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at ... -
Flere trafikkskader av nullvekstmålet?
(TØI rapport;1631/2018, Report, 2018-05)Det er et politisk mål at trafikkveksten i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. Mer sykling og gåing vil føre til flere skader, men først og fremst flere lettere skader. Antall hardt ... -
Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende
(Report, 2017-12)Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol ... -
Characteristics of fatal road crashes involving unlicensed drivers or riders: Implications for countermeasures
(Journal article, 2018-04)Drivers or riders without a valid license are involved in 10% of fatal road crashes in Norway. This was shown by an analysis of data from all fatal crashes in the period 2005–2014. A literature review shows that unlicensed ... -
Fart og trafikksikkerhet : nye modeller
(TØI rapport;1296/2014, Report, 2014-01)Tidligere utviklede modeller av sammenhengen mellom trafikkens gjennomsnittsfart og trafikksikkerhet er oppdatert. Det finnes to hovedmodeller: Potensmodellen og eksponentialmodellen. Begge kan benyttes. Studier av ...