Viser treff 21-40 av 45

    • Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdom 

      Nordbakke, Susanne; Sagberg, Fridulv; Gregersen, Fredrik (TØI rapport;1477/2016, Report, 2016-03)
      Formålet med prosjektet var å undersøke utviklingen i andel med førerkort i gitte alderskohorter og hvordan den observerte nedgangen i førerkortandel har virket inn på bilbruk og trafikksikkerhet. Analyser basert på ...
    • Hva forklarer fartsutviklingen på det norske riksvegnettet? 

      Bayer, Stian Brosvik; Gjerstad, Brita (IRIS rapport;2015/105, Report, 2015-11-30)
      Denne rapporten har som mål å belyse fartsutviklingen på norske veger. Basert på data fra 11 tellepunkt og åtte intervjuer har vi studert hvordan fartsnivået har endret seg i løpet av perioden 2008-2014 og hva som eventuelt ...
    • Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse 

      Mandaric, Stefan; Axelsen, Vebjørn (BearingPoint rapport;2017/09, Report, 2017-09)
      Denne analysen har utredet følgende problemstilling: Hvilke egenskaper ved vegen og dens omgivelser kjennetegner ulykkesutsatte vegstrekninger? Statens vegvesen inviterte i 2015 til Plan- og designkonkurranse gjennomført ...
    • En reanalyse av skadde syklister i Oslo 2014 basert på data fra Oslo skadelegevakt 

      Ukjent forfatter (COWI rapport;A085603 003, Report, 2017-02-15)
      I 2014 samlet Oslo Skadelegevakt opplysninger om syklister som besøkte legevakten med skader etter trafikkulykker. På oppdrag fra Helsedirektoratet og Vegdirektoratet utarbeidet skadelegevakten i 2015 en rapport med ...
    • «Snøen som falt i fjor» fotgjengerskader i Oslo 2016 

      Melhuus, Knut; Siverts, Henrik; Enger, Martine; Schmidt, Malte (Report, 2017-06-28)
      Oslo skadelegevakt har behandlet pasienter i Storgata 40 i 117 år, og glattdager vinterstid har i alle disse årene gitt stor pasientpågang og tilsvarende stor medieinteresse. Hvor mange dager og hvor mange skader har variert ...
    • Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data 

      Høye, Alena (TØI rapport;1569/2017, Report, 2017-05)
      Basert på materiale til Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) beskriver rapporten resultater av dybdestudier av 107 fartsrelaterte dødsulykker med personbiler med edru fører i 2011- 2015, samt informasjon om ...
    • Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune 

      Nævestad, Tor-Olav; Amundsen, Astrid Helene; Elvebakk, Beate; Ranestad, Karen (TØI rapport;1598/2017, Report, 2017-11)
      Hovedmålet med den foreliggende studien er å utvikle en mal for evaluering av Trygg Trafikk sitt tiltak «Trafikksikker kommune». Det har vært et ønske fra oppdragsgiverne at malen skal kunne brukes til regodkjenning, og ...
    • Miniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltak 

      Sagberg, Fridulv (TØI rapport;1579/2017, Report, 2017-07)
      Rapporten beskriver et scenario som innebærer påbud om at alle nye motorkjøretøy utstyres med systemer som hindrer kjøring under påvirkning av alkohol, kjøring over fartsgrensen og kjøring uten førerett. Om et slikt påbud ...
    • Fotgjengerskader i Oslo i 2016 

      Sundfør, Hanne Beate; Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1609/2017, Report, 2017-12)
      Eneulykker blant fotgjengere har tradisjonelt fått liten oppmerksomhet ettersom de ikke inngår i definisjonen av trafikkulykker (påkjørsler). Oslo skadelegevakt samlet i 2016 inn data om totalt 6309 fotgjengerskader. Hele ...
    • Bilalder og risiko 

      Høye, Alena (TØI rapport;1607/2017, Report, 2017-11)
      Modellberegninger med ulykkesdata fra 2000-2016 viser at personbiler fra senere registreringsår har færre og mindre alvorlige ulykker enn biler fra tidligere år. Når man holder bilenes vekt konstant, er antall drepte og ...
    • Miniscenario: Fartsgrensepolitikk 

      Elvik, Rune (TØI rapport;1589/2017, Report, 2017-10)
      Rapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, ...
    • Miniscenario: Sikkerhetsstigen 

      Nævestad, Tor-Olav; Phillipsk, Ross O.; Hovi, Inger Beate; Jordbakke, Guri Natalie; Elvik, Rune (TØI rapport;1620/2018, Report, 2018-02)
      Målet med studien er å undersøke mulige konsekvenser for antall drepte og hardt skadde i trafikken dersom godstransportbedrifter i Norge innfører de organisatoriske sikkerhetsstyringstiltakene i den stegvise firetrinns ...
    • Forslag til metodikk for å kartlegge forholdene for syklister og gående i et bysentrum 

      Lindseth, Marit S. (Norconsult rapport;;V01 00B, Report, 2017-10-03)
      Forholdene for gående og syklister i et bysentrum er interessant å undersøke med tanke på nasjonale og lokale målsettinger om å øke andelen av disse trafikantgruppene. Hva skal til for å legge forholdene til rette for å ...
    • Increasing the implementation of traffic safety management systems by organisations 

      Phillips, Ross O.; Nævestad, Tor-Olav; Jordbakke, Guri Natalie (TØI rapport;1664/2018, Report, 2018-10)
      A broad implementation of traffic safety management systems (traffic SMS) by organisations has the potential to improve road safety for employees and other road users. To inform the choice of measures for increased uptake ...
    • Den fjerde faktor - Sosiale medier, ungdom og trafikksikkerhet 

      Moe, Dagfinn; Roche‐Cerasi, Isabelle; Kummeneje, An‐Magritt; Brandtzæg, Petter Bae; Skjuve, Marita (SINTEF rapport;2018:00879, Report, 2018-09-03)
      Prosjektet er knyttet til programmet Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) som er et FoU-program i regi av Statens vegvesen. Statens vegvesen står overfor mange utfordringer med hensyn til effektiv og riktig bruk av sosiale ...
    • Unge sjåførers læring 

      Kuran, Christian (IRIS rapport;2018/013, Report, 2018-05-31)
      Unge sjåfører, ofte nybegynnere på norske veier, opplever betydelig større risiko for å bli skadet eller drept i bilulykker enn eldre, mer erfarne førere. Statens vegvesen sitt program BEST, er et FoU-program som løp i ...
    • Miniscenario: sikre skoleveger 

      Roche‐Cerasi, Isabelle (SINTEF rapport;2018:00643, Report, 2018-06-13)
      I denne rapporten har SINTEF foreslått et miniscenario relatert til sikre skoleveier. Senarioet beskriver alternative trafikksikkerhetstiltak for skoleveier basert på data samlet fra flere datakilder hos Statens vegvesen ...
    • Trafikksikkerhetsstyring i virksomheter som del av HMS-styringen 

      Kuran, Christian (IRIS rapport;2018/012, Report, 2018-04-10)
      Det å få virksomheter til å innse at trafikksikkerhet er en viktig del av HMS-arbeidet vurderes å være et viktig første skritt mot idealet om 10 år. Vi går fra det øyeblikksbildet vi ser i dag (ØB0) til et forsøk på å ...
    • Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030 

      Elvik, Rune; Høye, Alena (TØI rapport;1645/2018, Report, 2018-08)
      Mulighetene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken ved maksimal bruk av 33 trafikksikkerhetstiltak er undersøkt. Det er mulig å redusere antall drepte i 2024 og 2030 til 40-60 og antall hardt skadde i ...
    • Hva fremmer og hindrer gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak 

      Elvik, Rune; Assum, Terje; Olsen, Silvia (TØI rapport;1605/2017, Report, 2017-12)
      Faktorer som kan fremme eller hindre gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak er studert. En lang rekke faktorer er identifisert og mulighetene for å redusere hindringer for gjennomføring av effektive ...