Blar i Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) på emneord "Risiko"
Viser treff 1-5 av 5
-
Alternative forståelser av risiko og eksponering
(TØI rapport;1449/2015, Report, 2015-12)Rapporten drøfter det sannsynlighetsteoretiske grunnlaget for beregning av risiko i trafikk samt eksponeringsmål som blir benyttet i trafikksikkerhetsforskningen. I rapporten argumenteres det for at selv om hendelser som ... -
Bilalder og risiko
(TØI rapport;1607/2017, Report, 2017-11)Modellberegninger med ulykkesdata fra 2000-2016 viser at personbiler fra senere registreringsår har færre og mindre alvorlige ulykker enn biler fra tidligere år. Når man holder bilenes vekt konstant, er antall drepte og ... -
Flere trafikkskader av nullvekstmålet?
(TØI rapport;1631/2018, Report, 2018-05)Det er et politisk mål at trafikkveksten i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. Mer sykling og gåing vil føre til flere skader, men først og fremst flere lettere skader. Antall hardt ... -
Miniscenario: Økt omfang av elsykler
(TØI rapport;1625/2018, Report, 2018-04)Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at ... -
Risiko i veitrafikken 2013/14
(TØI rapport;1448/2015, Report, 2016-04)Rapporten presenterer oppdaterte risikotall for ulike trafikantgrupper og aldersgrupper. Det er beregnet risiko for ulike skadegrader. Det er også beregnet risikotall for materielle skader for bil. I tillegg presenteres ...