• Den fjerde faktor - Sosiale medier, ungdom og trafikksikkerhet 

      Moe, Dagfinn; Roche‐Cerasi, Isabelle; Kummeneje, An‐Magritt; Brandtzæg, Petter Bae; Skjuve, Marita (SINTEF rapport;2018:00879, Report, 2018-09-03)
      Prosjektet er knyttet til programmet Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) som er et FoU-program i regi av Statens vegvesen. Statens vegvesen står overfor mange utfordringer med hensyn til effektiv og riktig bruk av sosiale ...
    • Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse 

      Mandaric, Stefan; Axelsen, Vebjørn (BearingPoint rapport;2017/09, Report, 2017-09)
      Denne analysen har utredet følgende problemstilling: Hvilke egenskaper ved vegen og dens omgivelser kjennetegner ulykkesutsatte vegstrekninger? Statens vegvesen inviterte i 2015 til Plan- og designkonkurranse gjennomført ...
    • Hva fremmer og hindrer gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak 

      Elvik, Rune; Assum, Terje; Olsen, Silvia (TØI rapport;1605/2017, Report, 2017-12)
      Faktorer som kan fremme eller hindre gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak er studert. En lang rekke faktorer er identifisert og mulighetene for å redusere hindringer for gjennomføring av effektive ...
    • Increasing the implementation of traffic safety management systems by organisations 

      Phillips, Ross O.; Nævestad, Tor-Olav; Jordbakke, Guri Natalie (TØI rapport;1664/2018, Report, 2018-10)
      A broad implementation of traffic safety management systems (traffic SMS) by organisations has the potential to improve road safety for employees and other road users. To inform the choice of measures for increased uptake ...
    • Miniscenario: Sikkerhetsstigen 

      Nævestad, Tor-Olav; Phillipsk, Ross O.; Hovi, Inger Beate; Jordbakke, Guri Natalie; Elvik, Rune (TØI rapport;1620/2018, Report, 2018-02)
      Målet med studien er å undersøke mulige konsekvenser for antall drepte og hardt skadde i trafikken dersom godstransportbedrifter i Norge innfører de organisatoriske sikkerhetsstyringstiltakene i den stegvise firetrinns ...
    • Miniscenario: sikre skoleveger 

      Roche‐Cerasi, Isabelle (SINTEF rapport;2018:00643, Report, 2018-06-13)
      I denne rapporten har SINTEF foreslått et miniscenario relatert til sikre skoleveier. Senarioet beskriver alternative trafikksikkerhetstiltak for skoleveier basert på data samlet fra flere datakilder hos Statens vegvesen ...
    • Miniscenario: Økt omfang av elsykler 

      Johansson, Ole Jørgen; Fyhri, Aslak (TØI rapport;1625/2018, Report, 2018-04)
      Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at ...
    • Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030 

      Elvik, Rune; Høye, Alena (TØI rapport;1645/2018, Report, 2018-08)
      Mulighetene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken ved maksimal bruk av 33 trafikksikkerhetstiltak er undersøkt. Det er mulig å redusere antall drepte i 2024 og 2030 til 40-60 og antall hardt skadde i ...
    • Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende 

      Kummeneje, An‐Magritt (Report, 2017-12)
      Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol ...
    • Unge sjåførers læring 

      Kuran, Christian (IRIS rapport;2018/013, Report, 2018-05-31)
      Unge sjåfører, ofte nybegynnere på norske veier, opplever betydelig større risiko for å bli skadet eller drept i bilulykker enn eldre, mer erfarne førere. Statens vegvesen sitt program BEST, er et FoU-program som løp i ...