Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVeisten, Knut
dc.contributor.authorFearnley, Nils
dc.contributor.authorElvik, Rune
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-12-16T19:36:37Z
dc.date.available2019-12-16T19:36:37Z
dc.date.issued2019-03
dc.identifier.isbn978-82-480-2223-7
dc.identifier.issn2535-5104
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2633492
dc.description.abstractNivået av drift- og vedlikehold av gang- og sykkelinfrastrukturen vil, sammen med infrastrukturstandarden som sådan, signalisere hvilken prioritet samfunnet tillegger denne typen transport. Drift- og vedlikehold vil kunne påvirke ulykkesrisiko, tidsbruk, reisekomfort og andre velferdseffekter. For samfunnsøkonomisk analyse har vi et sparsomt tallgrunnlag for slike effekter, samt mangelfull tilknytning mellom effekter/konsekvenser og drifts- og vedlikeholdsnivåer. Eksempelberegninger indikerer at belysning på GSinfrastruktur og tiltak for å redusere omfanget av vinterglatte GS-veger og fortau kan være lønnsomme, men avhenger av effektene på reisetid, trafikkgrunnlaget, og hvorvidt tiltaket gir økt gange/sykling. Det er behov for å fylle flere kunnskapshull for å kunne gjennomføre mer komplette økonomiske analyser av drift- og vedlikeholdstiltak for gange/sykling. Det er først og fremst behov for å etablere sammenhenger mellom kvantifiserte drifts- og vedlikeholdsnivåer/-regimer, vegtilstander, og effekter/konsekvenser. Formålet med oppdraget var å tydeliggjøre samfunnsøkonomiske konsekvenser av endret drift og vedlikehold av sykkel- og gangvegnettet. Data fra Oslo viser at det vil være lønnsomt for samfunnet med bedre vinterdrift av fortau og gang- og sykkelveger. Det er estimert at en halvering av tida med glatt føre kan redusere antall fallulykker for gående med 20 % årlig. Andre studier underbygger dette. Videre viser rapporten regneeksempler som belyser hvilke tiltak som kan være samfunnsøkonomisk lønnsomme. Dette forutsetter i de fleste tilfeller vil tiltakene medføre nye gående og syklende. Rapporten viser også behov for bedre data på en rekke områder, spesielt kostnadsdata for de enkelte driftsoperasjonene, og data som belyser sammenhengen mellom driftsoperasjon og effekten for trafikantene.nb_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatens vegvesennb_NO
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1690/2019
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.subjectDriftnb_NO
dc.subjectVedlikeholdnb_NO
dc.subjectSkadernb_NO
dc.subjectKostnadernb_NO
dc.subjectVegernb_NO
dc.subjectAnalysenb_NO
dc.titleSamfunnsøkonomisk analyse av drifts- og vedlikeholdstiltak for syklende og gående : Effekter av forbedret drift/vedlikehold og eksempelberegningernb_NO
dc.title.alternativeEconomic analysis of measures for improved operation and maintenance for cycling and walkingnb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.rights.holderTransportøkonomisk institutt (TØI) har opphavsrett til hele rapporten og dens enkelte deler.nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO
dc.relation.project4594 – Nytte av bedre drift og vedlikehold for gående og syklende (SAMØKGS)nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal