Samfunnsøkonomisk analyse av drifts- og vedlikeholdstiltak for syklende og gående : Effekter av forbedret drift/vedlikehold og eksempelberegninger
Abstract
Nivået av drift- og vedlikehold av gang- og sykkelinfrastrukturen vil, sammen med infrastrukturstandarden som sådan, signalisere hvilken prioritet samfunnet tillegger denne typen transport. Drift- og vedlikehold vil kunne påvirke ulykkesrisiko, tidsbruk, reisekomfort og andre velferdseffekter. For samfunnsøkonomisk analyse har vi et sparsomt tallgrunnlag for slike effekter, samt mangelfull tilknytning mellom effekter/konsekvenser og drifts- og vedlikeholdsnivåer. Eksempelberegninger indikerer at belysning på GSinfrastruktur og tiltak for å redusere omfanget av vinterglatte GS-veger og fortau kan være lønnsomme, men avhenger av effektene på reisetid, trafikkgrunnlaget, og hvorvidt tiltaket gir økt gange/sykling. Det er behov for å fylle flere kunnskapshull for å kunne gjennomføre mer komplette økonomiske analyser av drift- og vedlikeholdstiltak for gange/sykling. Det er først og fremst behov for å etablere sammenhenger mellom kvantifiserte drifts- og vedlikeholdsnivåer/-regimer, vegtilstander, og effekter/konsekvenser.
Formålet med oppdraget var å tydeliggjøre samfunnsøkonomiske konsekvenser av endret drift og vedlikehold av sykkel- og gangvegnettet.
Data fra Oslo viser at det vil være lønnsomt for samfunnet med bedre vinterdrift av fortau og gang- og sykkelveger. Det er estimert at en halvering av tida med glatt føre kan redusere antall fallulykker for gående med 20 % årlig. Andre studier underbygger dette. Videre viser rapporten regneeksempler som belyser hvilke tiltak som kan være samfunnsøkonomisk lønnsomme. Dette forutsetter i de fleste tilfeller vil tiltakene medføre nye gående og syklende. Rapporten viser også behov for bedre data på en rekke områder, spesielt kostnadsdata for de enkelte driftsoperasjonene, og data som belyser sammenhengen mellom driftsoperasjon og effekten for trafikantene.