• Vehicle weight data from speed enforcement systems : The ATK/WIM project 

      Böhm, Maximilian; Haugen, Torbjørn; Riddervold Levy, Jorunn; Rodum Bjøru, Anna (Statens vegvesens rapporter;222, Report, 2019-05)
      Automatically generated information about traffic volumes and vehicle weight data is highly welcomed in the field of traffic engineering. In Norway, around 250 automatic piezoelectric traffic speed enforcement systems are ...
    • Plate load testing : Effects of in situ conditions, test procedure and calculation method 

      Andresdottir, Herbjörg (Master thesis, 2019-06)
      The plate load test is a widely used and important test method to determine the bearing capacity of unbound granular materials in the superstructure of a road. The test is based in Boussinesq’s formula, which makes general ...
    • Calibration and development of a numerical method for frost protection 

      Koa, Iris Kristin (Master thesis, 2019-06)
      Frost heave and spring thaw can be critical contributors to pavement deterioration in seasonal frost regions. Several numerical programs are available to predict frost penetration depth, but the lack of fixed material ...
    • Analytisk dimensjonering av vegkonstruksjoner : Evaluering og valg av system for norske forhold 

      Garba Saba, Rabbira (Statens vegvesens rapporter;524, Report, 2019-12)
      FoU programmet VegDim (2018 – 2022) har som hovedmål å velge, tilpasse til norske forhold og ta i bruk et eksisterende mekanistisk – empirisk (analytisk) dimensjoneringssystem for vegkonstruksjoner. Moderne mekanistisk – ...
    • Gevinstrealisering 

      Johansen, Johnny M; Ødegård, Ingvild; Evensen, Ragnar (Report, 2020-01-11)
      Rapporten dokumenterer resultatet fra vurdering av gevinster ved implementering av system (ERAPave) for analytisk (mekanistisk-empirisk) dimensjonering av vegoverbygning i Norge, sett opp mot dagens empiriske system som ...
    • Nøyaktighet ved WIM (Weigh-In-Motion) målinger 

      Garba Saba, Rabbira (Statens vegvesens rapporter;735, Report, 2021-10)
      Hovedmålet for FoU-programmet VegDim (2018 – 2023) er å utvikle og ta i bruk et mekanistisk empirisk (ME) dimensjoneringssystem for vegoverbygninger. Ett av de viktigste inngangsparametere for MEdimensjoneringssystemer er ...
    • Vegoverbygning 

      M.Johansen, Johnny; Evensen, Ragnar; Holen, Åsmund (Report, 2022-05-13)
      Rapporten dokumenterer resultatet fra sammenligning av krav, byggemåter og materialer for veg i Norge og Sverige, med vurdering av ulikheter, fordeler og ulemper med krav som stilles i de to landene. Arbeidet omfatter kun ...
    • Vanninnhold i tilslagsmaterialer 

      Ulvik, Arnhild (Statens vegvesens rapporter;879, Report, 2022-11)
      To ulike bergarter (gabbro og glimmergneis) er blitt undersøkt for maksimalt vanninnhold for 16 korte delfraksjoner mellom 0-16 mm. Formålet var å se om det er mulig å beregne et teoretisk vanninnhold for sammensatte ...
    • Utvikling, kalibrering og implementering 

      Evensen, Ragner; Johansen, Johnny M. (Statens vegvesens rapporter;903, Report, 2022-12)
      Hovedmålet for FoU programmet VegDim (2018/2023) er å utvikle og ta i bruk et mekanistisk empirisk dimensjoneringssystem for vegoverbygninger. Denne rapporten gir en kort historisk beskrivelse av utvikling, kalibrering og ...
    • Levetid for vegdekker Norge og Sverige 

      Johansen, Johnny M; Evensen, Ragnar; Holen, Åsmund (Report, 2023-12)
      VegDim er et FoUI-program i regi av Statens vegvesen (2018–2024) med mål om å utvikle og ta i bruk et digitalt dimensjoneringssystem for vegoverbygninger, ERAPave PP. I samband med utviklingen av ERAPave PP gjennomføres ...