Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjøntegaard, Øyvind
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-14T12:19:11Z
dc.date.available2019-10-14T12:19:11Z
dc.date.issued2015-10
dc.identifier.issn1893-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621994
dc.descriptionDenne rapporten tilhører Prosjekt 3: Fremtidens bruer. Prosjektet skal bidra til at fremtidige bruer bygges med materialer bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene skal stå i. Prosjektet skal bygge på etablert kunnskap om skadeutvikling og de sårbare punktene som identifiseres i Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer, og skal omhandle både materialer, utførelse og kontroll. Prosjektet skal resultere i at fremtidige bruer oppnår forutsatt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift- og vedlikeholdskostnadernb_NO
dc.description.abstractUlike betongsammensetninger (lavvarmebetonger) med ekstra tilsatt flygeaske (FA) ble støpt ut i Møllenbergprosjektets tidlige fase. Fra disse betongene ble det boret ut kjerner etter 6 mnd og 12 mnd (modenhetsalder hhv. ca. 3 mnd og 6 mnd); disse ble transportert og undersøkt i laboratorium. Undersøkelsene omfatter sylinderfasthet, akselerert kloriddiffusjon, akselererte frostforsøk, luftporestrukturanalyse og naturlig karbonatisering. For to av betongene ble i tillegg fersk betong transportert direkte til laboratoriet for utstøping av prøvelegemer og prøving av akselerert karbonatisering og alkalireaktivitet. Lavvarmebetongene hadde ved 6 mnd modenhetsalder noe høyere diffusjonskoeffisient enn SV40- betongen. De presterer ikke tilfredsstillende i akselererte frostforsøk med 3% saltløsning, selv om luftporestrukturanalyser tilsier at luftporefordelingen er meget god. Naturlig karbonatiseringsdybde var usystematisk med hensyn til FA-dosering. De akselererte alkalireaksjonsforsøkene (over to år) viste at høye FA-doseringer ga ikke-reaktiv betong. Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter: Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler Prosjekt 3: Fremtidens bruer Prosjekt 4: Fremtidens tunnelernb_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatens vegvesennb_NO
dc.relation.ispartofseriesStatens vegvesens rapporter;415
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFOUnb_NO
dc.subjectStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.subjectVarige konstruksjonernb_NO
dc.subjectBruernb_NO
dc.subjectBetongnb_NO
dc.subjectLavvarmenb_NO
dc.subjectFlygeaskenb_NO
dc.subjectBestandighetnb_NO
dc.subjectKjerneprøvernb_NO
dc.titleMøllenberg betongtunnel - FoU bestandighet : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012 – 2015nb_NO
dc.title.alternativeMøllenberg concrete culvert – R&D-cooperation durabilitynb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber107nb_NO
dc.relation.projectFoU prosjekt [603242]nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal