Alkalireaksjoner – Undersøkelser av Nautesund bru etter 50 år : Felt- og laboratorieundersøkelser og belastningsprøving av armerte elementer
Abstract
Nautesund bru i Telemark ble bygd som ei ettfelts hengebru i 1958. I 1986 ble den nedgradert til gang- og sykkelbru og i 2009 ble den revet. Betongtårn og landkar hadde utviklet langt fremskredne alkalireaksjoner, og det ble besluttet å gjennomføre omfattende prøving og dokumentasjon av betongen i brua, både i felt og i laboratorium. Undersøkelsene i felt inkluderer måling av rissvidder og undersøkelse av korrosjonstilstand til armeringen. Laboratorieundersøkelsene omfatter utbredelse av riss i overflata og i indre deler av betongen og belastningsprøving av større armerte prøveelementer med tanke på dokumentasjon av forankringskapasitet og studier av videre rissutvikling under belastning. Rapporten inneholder en rikholdig fotodokumentasjon fra før og etter riving, samt resultater fra alle felt- og laboratorieundersøkelser. Rapporten inngår i en serie rapporter fra Statens vegvesens etatsprogram Varige konstruksjoner, og beskriver også hvordan prøvemateriale fra brua og resultater fra prosjektet er videreført i nye aktiviteter i etatsprogrammet.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler
Description
Denne rapporten tilhører Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer. Prosjektet vil generere informasjon om tilstanden for bruer av betong, stål og tre, og gi økt forståelse for de bakenforliggende nedbrytningsmekanismene. Dette vil gi grunnlag for bedre levetidsvurderinger og reparasjonsmetoder. Innenfor områdene hvor det er nødvendig vil det etableres forbedrede rutiner og verktøy for tilstandskontroll- og analyse. Prosjektet vil også frembringe kunnskap om konstruktive konsekvenser av skader, samt konstruktive effekter av forsterkningstiltak. Prosjektet vil gi viktig input i forhold til design av material- og konstruksjonsløsninger for nyere bruer, og vil således ha leveranser av stor betydning til Prosjekt 3: Fremtidige bruer.