dc.contributor.author | Bjerkan, Anne Mette | |
dc.contributor.author | Ragnøy, Arild | |
dc.contributor.author | Engebretsen, Arild | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T07:57:21Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T07:57:21Z | |
dc.date.issued | 2019-07 | |
dc.identifier.isbn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2613858 | |
dc.description.abstract | Undersøkelsen viser at farten øker når fartsgrensen settes opp fra 110 km/t til 110 km/t. Den registrerte fartsøkningen er noe mindre enn det en kunne forvente fra tidligere erfaringer. Samlet øker farten med 2,5 km/t når fartsgrensen økes fra 100 km/t til 110 km/t. Høyere fart gjør at det blir flere ulykker og at utfallet av ulykkene som skjer blir mer alvorlig. Resultatene viser at antall ulykker øker med 3,8 %, og at antallet drepte og hardt skadde øker med 26,0 %. Antallet lette skader reduseres med 10,2%. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;285 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Analyse | nb_NO |
dc.subject | Fartsgrenser | nb_NO |
dc.subject | Trafikksikkerhet | nb_NO |
dc.subject | E18 | nb_NO |
dc.subject | E6 | nb_NO |
dc.title | Endring av fartsgrenser : en før- og etteranalyse av fartsgrenseendring fra 100 km/t til 110 km/t | nb_NO |
dc.title.alternative | A before and after analysis of speed limit changes on Norwegian motorway sections | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 39 | nb_NO |