Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKuskemoen, Emma
dc.contributor.authorWormdal Selboe, Øyvind
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-09-06T12:51:39Z
dc.date.available2019-09-06T12:51:39Z
dc.date.issued2019-09
dc.identifier.isbn1893-1162
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612991
dc.description.abstractVegmyndigheter har de siste tiårene i økende grad blitt klar over de negative effektene veger har på dyrelivet. Siden EUs og Statens vegvesens håndbok (COST 341 og V134) på feltet ble publisert på tidlig totusentall, har det kommet mye ny kunnskap som kan oppdatere/supplere håndbøkene. I 2013 startet CEDR et forskningsprogram på veger og dyreliv, med den hensikt å samle eksisterende og frembringe ny kunnskap. Denne rapporten tar for seg de resultatene fra forskningsprogrammet som er relevant for håndbok V134. Rapporten gir retningslinjer for effektiv planlegging, etterundersøkelser og drift og vedlikehold av avbøtende tiltak, i tillegg til avbøtende tiltak rettet mot flaggermus. Det gis anbefalinger om hvilke deler av håndbok V134 retningslinjene er relevant for, sammen med et sammendrag av resultatene fra forskningsprogrammet. Del 1 av rapporten tar for seg fire tema som gir informasjon som kan brukes i en fremtidig revidering av Veger og dyreliv. Hovedfunnene er som følger: 1. Delprosjektene SAFEROAD og Harmony undersøkte henholdsvis effekten og kostnadseffektiviteten til ulike avbøtende tiltak, og kom med retningslinjer for å sikre god planlegging og valg av avbøtende tiltak. Dette er spesielt relevant for kapittel 3 og 4 i Veger og dyreliv som tar for seg planlegging av nye veger og tiltak på eksiterende veger. Informasjonen om hvilke avbøtende tiltak som har bevist effektiv er relevant for kapittel 5 og 6 som omhandler over- og underganger for dyr og andre tiltak. 2. Vi har ikke tilstrekkelig kunnskap om effekten til en rekke avbøtende tiltak, det er derfor viktig å utføre gode etterundersøkelser for å styrke kunnskapsgrunnlaget for vegmyndighetene. Retningslinjer gitt for etterundersøkelser av avbøtende tiltak i manualen er spesielt relevant for å utdype innholdet i kapittel 7 om etterundersøkelser i Veger og dyreliv. 3. Drift og vedlikehold er avgjørende for at avbøtende tiltak skal fungere som tiltenkt, som for eksempel å redusere viltpåkjørsler. Harmony-prosjektet og manualen gir retningslinjer for planlegging og gjennomføring av drift og vedlikehold. Informasjonene fokuserer på viktigheten av god planlegging og noe som liten grad er dekket i Veger og dyreliv. 4. Delprosjektet SafeBatPaths undersøkte bruken av avbøtende tiltak for flaggermus i Europa. Kapittelet gir kunnskap om avbøtende tiltak tilpasset ulike flaggermusarter. Det er lite informasjon om flaggermus i Veger og dyreliv og informasjonen er relevant for flere deler av håndboka.nb_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatens vegvesennb_NO
dc.relation.ispartofseriesStatens vegvesens rapporter;401
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.subjectAvbøtende tiltaknb_NO
dc.subjectDyrelivnb_NO
dc.subjectFaunanb_NO
dc.subjectPassasjernb_NO
dc.subjectViltnb_NO
dc.subjectVegernb_NO
dc.titleNy kunnskap om veger og dyreliv : en oversikt over ny relevant kunnskap fra to CEDR-rapporternb_NO
dc.title.alternativeNew knowledge of mitigating road impacts : An overview of the results presented in two CEDR reportsnb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal