• Injeksjon: Erfaringer fra Hagantunnelen 

      Andersson, Helen; Lindstrøm, Mona (Intern rapport;2325, Research report, 2003)
      Systematisk innsamling av erfaringer med injeksjonsmetodikk, som er brukt på forskjellige prosjekter, er blitt utført siden 2000. I den første studien [1] ble disse seks tunnelprosjekter studert; Tåsen, Svartdalen, Lundby, ...
    • Injeksjon: erfaringer fra utførte tunnelprosjekter 

      Davik, Kjell Inge; Åndal, Torkild; Andersson, Helen; Aasen, Oddbjørn (Intern rapport;2233, Research report, 2001-11)
      I forbindelse med NFR-prosjektet "Miljø- og samfunnstjenlige tunneler" har erfaringene fra en rekke gjennomførte tunnelprosjekter blirr samlet. Analyse av erfaringer fra gjennomførte prosjekter er av avgjørende betydning ...
    • Inn i det ukjente - En studie av nye trafikanters møte med Oslos kollektivtrafikk 

      Hartmann, Anders; Hillestad, Ingunn; Lu, Songying; Winsvold, Eivin (TØI rapport;2009/2007, Report, 2009-09-28)
      Denne rapporten oppsummerer en kvalitativ studie av nye trafikanters møte med Oslos kollektivtrafikk. Turister er valgt ut som studieobjekt ettersom disse har liten bakgrunnskunnskap om Oslos kollektivsystem, og dermed er ...
    • Inngrep i områder med sulfidrike mineraler : Effekter og miljørisiko 

      Skipperud, Lindis; Alvarenga, Emilio; Lind, Ole Christian; Tollefsen, Knut Erik; Salbu, Brit; Wærsted, Frøydis Meen; Teien, Hans-Christian (Statens vegvesens rapporter;651, Report, 2016-09)
      Det overordnede målet for prosjektet var å vurdere effekter fra radionuklider og metaller for å kunne si noe om miljøkonsekvenser og risiko knyttet til vei- og tunnelskjæring og nyttegjøring av tunnelavfall av alunskifer ...
    • Innsamling og bruk av virksomhetsdata for informasjon om næringstrafikk i et byområde 

      Caspersen, Elise; Pinchasik, Daniel Ruben (TØI rapport;1610/2017, Report, 2017-12)
      På oppdrag fra Statens vegvesen Region øst og Vegdirektoratet og innenfor Forskningsrådsprosjektet NORSULP har Transportøkonomisk institutt gjennomført en kartlegging av næringstrafikken i Groruddalen. Kartleggingen har ...
    • Innvandrere som risikogruppe i trafikken 

      Berg, Christin; Vassenden, Anders; Gjerstad, Brita (Rapport IRIS;2010/079, Report, 2010-05)
      For å målrette tiltak mot de deler av befolkningen som har spesielt høy risiko har Statens vegvesen opprettet et eget etatsprogram for høyrisikogrupper i trafikken. Programmet ble startet opp i 2007 og er planlagt avsluttet ...
    • Innvandreres ulykkesrisiko og forhold til trafikksikkerhet : en studie av risikoutsatte undergrupper og mulige tiltak 

      Nordbakken, Susanne; Assum, Terje (TØI rapport;988/2008, Report, 2008-11)
      Prosjektet som er rapportert er det første store prosjektet om innvandrere og trafikksikkerhet i Norge og bygger på analyser av ulykkesstatistikk, av fokusgruppeintervjuer og av en spørreundersøkelse. Studien viser klart ...
    • Inspeksjon av bruer med alkalireaksjoner 

      Rodum, Eva; Pedersen, Bård M. (Statens vegvesens rapporter;852, Report, 2022-12)
      Rapporten gir en innføring i skademekanismer, skadetyper og konsekvenser av alkalireaksjoner i betong og beskriver prosedyrer for feltundersøkelser, prøveuttak og etterfølgende laboratorieundersøkelser – med tanke på å ...
    • Inspeksjon og logging av brønner over Romeriksporten. Vurdering av lekkasjepotensial og stabilitet 

      Rønning, Jan Steinar; Elvebakk, Harald; Davik, Kjell Inge (Intern rapport;2254, Research report, 2001-10-30)
      NGU har sammenstilt data samlet inn med optisk televiewer og andre geofysiske logger fra 4 borehull i området Lutvann – Puttjern i Østmarka, Oslo. Borehullene ble boret i etterkant av lekkasjene i Romeriksporten for å ...
    • Inspeksjonserfaring på trebruer : Learning Experiences from Timber Bridge Inspections 

      Burkart, Hauke (Statens vegvesens rapporter;468, Report, 2016-01)
      Bestandigheten til trebruer er svært avhengig av god detaljering. De første moderne norske trebruene ble bygget på midten av 90-tallet og siden er over 100 veg- og gangbruer blitt bygget. Rapporten tar for seg erfaringer ...
    • Internt sulfatangrep i sprøytebetong med perlitt : Etatsprogrammet Varige konstruksjonar 2012-2015 

      Hagelia, Per (Statens vegvesens rapporter;582, Report, 2016-12)
      Nestunnelen på E16 blei stengt i nesten tre år på grunn av avskaling og nedfall av sprøytebetong med ekstrudert perlitt brukt til brannsikring av polyetylen (PE)-skum. Årsakene til betongskadane var omfattande utluting av ...
    • Investigation of concrete from Solsvik field station : 4 concrete cores investigated after 16 years of submerged exposure 

      De Weerdt, Klaartje; Geiker, Mette; Orsakova, Denisa (Statens vegvesens rapporter;353, Report, 2015-01)
      Four concretes from the Solsvik field station all submerged in seawater for 16 years have been investigated. Concretes with 3 different binders were included: Portland cement with 9 % SF, cement with 20 % fly Ash and 4 % ...
    • Kan man reise anonymt i Norge? 

      Øvstedal, Liv (SINTEF rapport;A10918, Report, 2009-03)
      Som en del av Statens vegvesens etatsprosjekt om Personvern og trafikk, er det gjennomført intervju med aktører for innenlands persontransport om behandling av personopplysninger. Gjennomføringen av intervjuene og resultatene ...
    • Kartlegging av miljøbetingelser i tunneler : Helltunnelen, Ekebergtunnelen og Smestadtunnelen 

      Luke, Jon (Statens vegvesens rapporter;236, Report, 2013-07)
      På oppdrag fra etatsprogrammet Varige konstruksjoner har Norconsult AS gjennomført en undersøkelse av tilstanden til betong i vann- og frostsikringselementer, sprøytebetong og plasstøpt betong i Helltunnelen, Smestadtunnelen ...
    • Kartlegging av nye kjøretøy- eller maskinteknologier for vinterdrift av gang og sykkelveger 

      Karlsson, Hampus; Roche-Cersi, Isabelle; Rise, Torun (SINTEF rapport;2020:00525, Report, 2020-07)
      Det stilles stadig strengere krav til både reduksjon i klimagassutslipp og til standard på gang- og sykkelveger. Økt bruk av barvegsstandard medfører en hyppigere frekvens av ulike kjøretøy på gang- og sykkelveger, noe som ...
    • Kartportalen FøreVar - for sammenstilling av vær og hendelser : Utvikling, test og evaluering i prosjektet ‘Klima og transport’ 

      Humstad, Tore (VD rapport;22, Report, 2011-12)
      Gjennom forsknings- og utviklingsprosjektet ’Klima og transport’ (etatsprosjekt i Statens vegvesen 2007-2010), har Statens vegvesen sammen med Jernbaneverket og Norges vassdrags- og energidirektorat bidratt til å utvikle, ...
    • Kategorisering av arealbruk i RTM 

      Dalen, Øyvind; Berglund, Gunnar; Lynum, Faste; Frøyen, Yngve (Asplan Viak;2/11.03.2016, Report, 2016-03)
      Asplan Viak har vært engasjert av Statens vegvesen Vegdirektoratet for å utarbeide forslag til karakteristika som beskriver arealbruksegenskaper ved grunnkretser som har betydning for transportomfang for bruk i RTM. Guro ...
    • Kategorisering av gående og syklende 

      Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;50532, Working paper, 2014-02-09)
      Det er en politisk målsetting at økt trafikk i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. For å møte en forventet og ønsket trafikkvekst blant fotgjengere og syklister og samtidig unngå flere ...
    • Kjemisk karakterisering av sediment fra Vassum sedimenteringsbasseng 

      Meland, Sondre (Statens vegvesens rapporter;94, Report, 2012-03)
      I forbindelse med tømming av sediment fra Vassum sedimenteringsbasseng ble det gjennomført en kjemisk karakterisering. Det ble totalt fjernet 235 m3 med sediment. De kjemiske analysene viste at sedimentet var til dels ...
    • Kjemisk nedbryting av resirkulert tilslag : Forsøk med akselerert gjennomstrømning av vann 

      Engelsen, Christian J.; Berntsen, Geir; Petkovic, Gordana (Teknologirapport;2438, Research report, 2007-06)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet 2002-2005 (etatsprosjekt). Delprosjekt 3 ”Gjenbruk av betong” (DP3), som denne rapporten tilhører, har som overordnet målsetting å formulere et forslag til ...