Blar i FoU Rapporter på tittel
Viser treff 75-94 av 575
-
Dimensjonering av betongelementhvelv for T10,5 : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;509, Report, 2017-01)Denne rapporten inngår i en serie rapporter fra Statens vegvesens etatsprogram Varige konstruksjoner, 2012-2015. Hensikten med programmet er å legge til rette for at riktige materialer og produkter brukes på riktig måte i ... -
Dokumentasjonsrapport VegLCA v2.01
(Others, 2018-01)Asplan Viak har vært engasjert av Statens Vegvesen for å utarbeide et livsløpsbasert verktøy for å beregne miljøpåvirkning fra vegprosjekter. Verktøyet er basert på det eksisterende verktøyet «ETSI-bru», som kun omfattet ... -
Drenering, fordrøyning og vanngjennomløp : Grunnlag for veileder
(VD rapport;49, Report, 2011-12)Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoUprosjektet “Klima og transport”, etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold ... -
Drift og vedlikeholds betydning for gående og syklende
(Report, 2017)Prosjektet «Drift og vedlikeholds betydning for gående og syklende. En kunnskapsoppsummering» er gjennomført av Urbanet Analyse og Lund tekniske högskola på oppdrag av Statens vegvesen Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i ... -
Drift og vedlikeholds betydning for gående og syklende : En kunnskapsoppsummering
(Rapport;99/2017, Report, 2017-12) -
Durability aspects of fly ash and slag in concrete : Presentations from a Nordic workshop
(Statens vegvesens rapporter;149, Report, 2012-08)This publication contains 23 presentations given at the Nordic Workshop/ Mini Seminar “Durability aspects of fly ash and slag in concrete” held in Oslo on February 15 and 16, 2012. Rapporten er en sammenstilling av 23 ... -
Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data
(TØI rapport;1569/2017, Report, 2017-05)Basert på materiale til Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) beskriver rapporten resultater av dybdestudier av 107 fartsrelaterte dødsulykker med personbiler med edru fører i 2011- 2015, samt informasjon om ... -
Dødsulykker ved kjøring uten førerett
(TØI rapport;1529/2016, Report, 2016-11)Mer enn hver tiende dødsulykke i trafikken skjer med en fører uten førerett eller som kjører et stjålet kjøretøy. Dette ble påvist ved en analyse av alle dødsulykker i Norge i perioden 2005-2014. Gjennomgang av internasjonal ... -
Effect of cracks on chlorideinduced corrosion of steel in concrete - a review : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;454, Report, 2017-09)Denne rapporten går gjennom studier på hvilken effekt riss i betong har på kloridinitiert korrosjon av armering. Riss kan føre til tidligere kloridinitiert korrosjon, men nåværende kunnskap tyder på at effekten av riss ... -
Effect of road salt and copper on fertilization and early developmental stages of Atlantic salmon (Salmo salar)
(VD rapport;41, Report, 2011-09)Rapporten oppsummerer effektene av vegsalt og blandingen vegsalt og kobber (Cu) på tidlige utviklingsstadier hos Atlantisk laks (Salmo salar L.), fra befruktning til klekking og “swim-up”. Forsøket ble gjennomført ved ... -
Effect of tunnel wash water on survival, growth and migration of Atlantic salmon (Salmo salar) and brown trout (Salmo trutta) in river Årungselva
(Master thesis, 2016)Tunnel wash water is frequently released to the river Årungselva through a sedimentation pond. This tunnel wash water may cause harm to the fish through intrinsic and extrinsic toxic effects. A reduction in growth have ... -
Effekt av flygeaske på betongegenskaper : Laboratorieforsøk på betong i tidlig og moden alder
(Statens vegvesens rapporter;275, Report, 2014-04)Hovedhensikten har vært å studere effekten av 0, 19 % og 33 % flygeaske-innhold (FA) og to sementtyper på betongs bestandighetsegenskaper (kloridmotstand, spesifikk elektrisk motstand, samt fasthet etc) fra tidlig alder ... -
Effekt av IR-skanning og bruk av feeder : Varige veger 2011-2014
(Statens vegvesens rapporter;86, Report, 2013-04)Effektmålet til etatsprogrammet Varige veger er «Økt dekkelevetid og reduserte årskostnader for hele vegkonstruksjonen på det norske vegnettet». Etatsprogrammet har fokus på følgende tre hovedtema som utgjør hver sin ... -
Effekt av salt og teleskader på gang- og sykkelveger, en litteraturstudie
(SINTEF rapport;2019:01091, Report, 2019-11)I Trondheim har man de siste årene sett en forverring av dekketilstanden på gang- og sykkelveger, blant annet ved telehiv og krakelering/oppsprekking av asfalt. I den forbindelse har det blitt stilt spørsmål om salting kan ... -
Effekter av avisingskjemikalier på vegetasjon
(Teknologirapport;2588, Research report, 2010-04-06)To forsøk ble gjennomført for å undersøke effekten av avisingskjemikalier på vegetasjon (små trær) ved å teste følgende hypoteser: Hypotese I: Organiske avisingskjemikalier gir mindre skade på planter enn NaCl Hypotese ... -
Effekter av veisalting på jord, vann og vegetasjon - Rapport for perioden 1998 - 2001
(Report, 2002-02-08)Nordvimarka ved E6 i Stange ble valgt ut for overvåkning av skader på skog og saltkonsentrasjoner i jord og jordvann. Dette området ble valgt fordi det allerede tidlig på 90- tallet ble dokumentert betydelige skader. ... -
Effektkatalog for trafikksikkerhetstiltak
(TØI rapport;1556/2017, Report, 2017-02)The Compendium of road safety measures summarizes effects of 34 types of road safety measures. The main focus is on measures within the responsibility of the Norwegian Public Roads Administration. For each measure effects ... -
Eksterne kostnader ved bylogistikk
(TØI rapport;1838/2021, Report, 2021-03)Bylogistikkprogrammet i Statens vegvesen har som formål å utarbeide et kunnskapsgrunnlag for godstransport i by. Programmet ser i den forbindelse et potensiale for økt bruk av samfunnsøkonomisk analyse innen tiltak rettet ... -
Elektrifisering av korte, tunge transporter
(SINTEF rapport;2017:00605, Report, 2017-11-08)Transportsektoren står for omtrent 25 % av CO2-utslippene i Europa (Hill m.fl., 2011). I og rundt byområder er forurensing fra transport en av de mest betydelige årsakene. Som et resultat av Parisavtalen er det et sterkt ... -
En ny modell for forskyvning av reisetidspunkt i regionale transportmodeller
(TØI rapport;1727/2019, Report, 2019-10)