Effect of cracks on chlorideinduced corrosion of steel in concrete - a review : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625428Utgivelsesdato
2017-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten går gjennom studier på hvilken effekt riss i betong har på kloridinitiert korrosjon av armering. Riss kan føre til tidligere kloridinitiert korrosjon, men nåværende kunnskap tyder på at effekten av riss avtar med tiden, og muligens kan neglisjeres på lang sikt. Det finnes imidlertid få veldokumenterte, realistiske langtidsforsøk. Det ble også oppdaget store mangler i kunnskapen om effekten av rissfrekvens. I følge dagens forståelse av korrosjonsmekanismene i opprisset betong, vil korrosjonshastigheten på den lokale anoden i risset reduseres med økende rissfrekvens, men det er få undersøkelser som underbygger dette. Det er ikke mulig basert på nåværende kunnskap å angi kritiske rissvidder, verken for initiering av korrosjon eller for korrosjonshastighet. Dette understreker det store behovet for videre forskning.
This report reviews studies about the effect of concrete cracks on chloride-induced corrosion of reinforcement steel. Cracks can lead to earlier corrosion initiation, but the current state-of-the-art suggests that the effect of cracks on corrosion diminishes with time and may on the long-term even be negligible. Nevertheless, well-documented long-term studies under realistic field exposure are scarce. A further major lack of knowledge was identified with respect to crack frequency. According to current understanding of the working mechanism of corrosion in cracked concrete, it is expected that the corrosion rate at the local anodic site at the crack should decrease with increasing crack frequency. There is, however, very little experimental data confirming this suggested effect of the crack frequency. The current state-of-knowledge does not permit general recommendations for critical crack widths, neither for corrosion initiation nor for corrosion propagation. This clearly illustrates the urgent need for more research.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler
Beskrivelse
Denne rapporten tilhører Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer. Prosjektet vil generere informasjon om tilstanden for bruer av betong, stål og tre, og gi økt forståelse for de bakenforliggende nedbrytningsmekanismene. Dette vil gi grunnlag for bedre levetidsvurderinger og reparasjonsmetoder. Innenfor områdene hvor det er nødvendig vil det etableres forbedrede rutiner og verktøy for tilstandskontroll- og analyse. Prosjektet vil også frembringe kunnskap om konstruktive konsekvenser av skader, samt konstruktive effekter av forsterkningstiltak. Prosjektet vil gi viktig input i forhold til design av material- og konstruksjonsløsninger for nyere bruer, og vil således ha leveranser av stor betydning til Prosjekt 3: Fremtidige bruer.