Blar i FoU Rapporter på tittel
Viser treff 509-528 av 575
-
Transportstandard for sykkel
(Urbanet rapport;75/2016, Report, 2016)Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ... -
Tunnel investigation and groundwater control
(107;Publication / Norwegian Road Research Laboratory, Others, 2005) -
Turproduksjon knyttet til hotellvirksomhet i byområder
(Urbanet;100/2017, Report, 2017)Oppdraget «Undersøkelser av turproduksjon knyttet til hotellvirksomhet» er en del av Statens vegvesens FoU-program «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer» (Bedre by). Det overordnede målet til ... -
TØI rapporter - bestilt og betalt av Statens vegvesen
(Others, 2020) -
Undersøkelser av ledende anodemaling ved katodisk beskyttelse av armert betong anvendt på bruer og prøvefelt
(Master thesis, 2019-06)Katodisk beskyttelse brukes til å bekjempe armeringskorrosjon i betong, hovedsakelig forårsaket av kloridinntrengning. Kort fortalt stanses korrosjonen ved å gjøre armering til en enhetlig katode ved å montere en ekstern ... -
Undersøkelser og krav til innlekkasje for å ivareta ytre miljø
(Publikasjon / Vegdirektoratet;nr. 103, Research report, 2003) -
Unge sjåførers læring
(IRIS rapport;2018/013, Report, 2018-05-31)Unge sjåfører, ofte nybegynnere på norske veier, opplever betydelig større risiko for å bli skadet eller drept i bilulykker enn eldre, mer erfarne førere. Statens vegvesen sitt program BEST, er et FoU-program som løp i ... -
Using C-ITS on road status information in winter maintenance operations
(Student paper, others, 2016-06)This paper presents a Norwegian pilot on the use of a cooperative ITS (C-ITS) service for road status information data in winter maintenance operations. Approximately 500 ordinary production Volvo vehicles are used as a ... -
Using CO2-gas to lower the pH of tunnelling waste water : laboratory test and assessment of toxic potential
(Statens vegvesens rapporter;298, Report, 2014-05)Tunnelbygging produserer spillvann som ofte er svært basisk. Slikt vann kan være giftig for vannlevende organismer, og pH bør senkes før utslipp til resipient. En prototype reaktortank ble bygget for å senke pH i basiske ... -
Utførelsens betydning for asfaltdekkers levetid
(Statens vegvesens rapporter;392, Report, 2015-12)Rapporten undersøker hvordan utførelsen påvirker asfaltdekkets levetid, og kommer med forslag til forbedringer som kan føre til økt dekkelevetid. Innholdet i rapporten er basert på møter og intervjuer i Statens vegvesen ... -
Utprøving av alternative metoder for tining av is : forsøk med varmetransporterende væske i driftskontrakt Narvik vinteren 2012/2013
(Statens Vegvesens rapporter;184, Report, 2013-12-01)Rapporten oppsummerer erfaringer fra testing av alternative metoder for tining av stikkrenner og grøfter vinteren 2012/13 -
Utradisjonelle gjenbrukstiltak: eksempelsamling
(Teknologirapport;2377, Research report, 2006-09)Rapporten inngår i en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet 2005-2005 (etatsprosjekt). I delprosjekt 8 "Nye materialer, ideer og tiltak" er det fokusert på gjenbrukstiltak som ikke umiddelbart faller inn under de øvrige ... -
Utredning av metoder for inspeksjon av etterspent armering i betongbruer
(Statens vegvesens rapporter;699, Report, 2021-01)Statens Vegvesen, SVV, sendte i 2018 ut en forespørsel om utredning av metoder, muligheter og begrensninger for inspeksjon av etterspente betongbroer. Spennarmert betong er historisk ansett for å være pålitelig og effektiv ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 1
(Tøi rapport;1259/2013, Report, 2013-04)I flere av Norges største byer overskrides grenseverdiene for NO2. Kjøretøy med dieselmotorer har vist seg å slippe ut betydelig større mengder NOx og NO2 i virkelig trafikk enn ved typegodkjenning. Euro 6/VI med betydelig ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 2
(Tøi rapport;1291/2013, Report, 2013-12)Erfaringsmessig har nye kjøretøy ofte betydelig høyere avgassutslipp i virkelig trafikk enn hva som fremgår av typegodkjenningsverdiene. Kjøretøy med Euro 6/VI teknologi viser seg i henhold til de gjennomførte testene å ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 3
(TØI rapport;1405/2015, Report, 2015-06)Utslipp fra seks bybusser og to lastebiler med Euro VI-motor samt to diesel- og to bensinbiler (Euro 6) er testet. Resultatene tilsier så langt at bybusser og tunge kjøretøy med Euro VI-teknologi har oppnådd kraftig reduserte ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI-teknologi - Resultater fra måleprogrammet i EMIROAD 2015
(TØI rapport;1506/2016, Report, 2016-08)Rapporten presenterer resultater fra utslippsmålinger av personbiler og bybusser. Funnene for bybussene bekrefter tidlige resultater: Utslipp som gir opphav til lokal luftforurensing, som NOx og PM, er lave for tunge ... -
Utslipp fra nye kjøretøy – holder de hva de lover? - Avgassmålinger Euro 6/VI - status 2015
(TØI rapport;1407/2015, Report, 2015-03)Luften i flere store norske byer oppfyller ikke forurensningsforskriftens grenseverdier for luftkvalitet. Norge er av EFTAs overvåkningsorgan ESA anklaget for høye konsentrasjoner av NO2 og for mangelfulle tiltak eller ... -
Utslipp fra personbiler med bensin-direkteinnsprøytning - Resultater fra måleprogrammet i EMIROAD 2016
(TØI rapport;1541/2016, Report, 2016-12)Rapporten presenterer resultater fra utslippsmålinger av personbiler med GDI-motor. Rapporten bekrefter at bensinbiler slipper ut mer CO2 enn dieselbiler, men dieselbilens forsprang minker: Ved +23 °C slipper bensinbilene ... -
Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune
(TØI rapport;1598/2017, Report, 2017-11)Hovedmålet med den foreliggende studien er å utvikle en mal for evaluering av Trygg Trafikk sitt tiltak «Trafikksikker kommune». Det har vært et ønske fra oppdragsgiverne at malen skal kunne brukes til regodkjenning, og ...