Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune
Abstract
Hovedmålet med den foreliggende studien er å utvikle en mal for evaluering av Trygg Trafikk sitt tiltak «Trafikksikker kommune». Det har vært et ønske fra oppdragsgiverne at malen skal kunne brukes til regodkjenning, og at den skal fokusere på de «myke» aspektene (f.eks. tenkemåter, holdninger) ved Trafikksikker kommune. Vi kan ikke undersøke effekter på ulykker, på grunn av små tall. I arbeidet med å utvikle en mal for evaluering har vi gjennomført intervju, feltarbeid, litteraturstudie, spørreundersøkelse og studert ulykkestall. Vi foreslår en mal for evaluering som vi har testet i tre kommuner med ulik tid som Trafikksikre kommuner. Resultatene viser at i kommunen som har vært Trafikksikker kommune lengst er det flest som har kjennskap til at kommunen er en Trafikksikker kommune, som vet hva det innebærer å være det, som rapporterer om økt fokus på trafikksikkerhet på sine arbeidsplasser, og nye måter å tenke sikkerhet på. Datagrunnlaget og designet vårt er imidlertid utilstrekkelig for å vurdere effektene av konseptet Trafikksikker kommune. Vi har et lite og skjevt utvalg, ingen kontrollgrupper eller førmålinger. The main aim of the current study was to develop a template to guide the evaluation of Trygg Trafikk’s TrafficSafe Municipality scheme. It has been a request from the principals that the template should be used for reaccreditation, and that it should focus on the "soft" aspects (e.g. ways of thinking, attitudes) of Traffic-safe Municipalities. We cannot examine effect on accidents, as numbers are too small. The template will be used to reapprove accredited municipalities. Our work to develop the template was guided by interviews, field work, literature studies, questionnaires and study of accident levels. The proposed template was tested out in three municipalities accredited for varying lengths of time. The municipality that had been accredited for longest scored more positively on measures of familiarity with the scheme, increased focus on (traffic) safety at work and new ways to think about safety. Our data and design are insufficient to assess the effects of Traffic Safe Municipalities. We have a little and biased sample, no control groups or pre-measurements.