Now showing items 473-492 of 575

    • STRATMOD - D3.1 Beskrivelse av finansieringsmodellen 

      Betanzo, Mari; Haraldsen, Kristine Wika (Urbanet Analyse notat;97/2016, Working paper, 2016)
      Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
    • STRATMOD Brukerveiledning til storsonemodellen 

      Betanzo, Mari; Høyem, Harald; Norheim, Bård (;145/2019, Others, 2019)
      Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
    • STRATMOD til transportplanlegging i by, case Trondheim 

      Skatvedt, Ola (Master thesis, 2018)
      Denne masteroppgaven er delt inn i tre deler: 1) prosessrapport, 2) vitenskapelig ar-tikkel og 3) vedlegg. Prosessrapporten er ment som en mer gjennomgående beskrivelse av arbeidet, med en grundigere beskrivelse av hvordan ...
    • Støttemur på E6 v Taraldrud : anleggstekniske erfaringer med bruk av knust betong i ny betong 

      Tangen, Dag Atle (Teknologirapport;2479, Research report, 2007-12)
      I november 2004 ble det gjennomført støp av en støttemur under Taraldrud bru på E6 hvor 100 % av det grove tilslaget ble erstattet med knust gjenbruksbetong. I Gjenbruksprosjektets regi hadde man fra før noe erfaring med ...
    • Sykkel i Oslo – eksponering, ulykker og risiko 

      Bjørnskau, Torkel (Arbeidsdokument;51154, Working paper, 2017-06-20)
      Statens vegvesen har ønsket en gjennomgang av status i Oslo når det gjelder omfanget og utviklingen i sykkelbruk, og ulykker og skader blant syklister. Bakgrunnen er blant annet en registrert økning i antall hardt skadd/drepte ...
    • Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo 

      Bowitz, Einar; Voldmo, Frode; Stokke, Linda (Norconsult;5158088, Report, 2014)
      Økt sykkelandel er viktig for å nå politiske mål om at trafikkveksten i byområdene skal tas innenfor kollektiv, gåing og sykling. Oslos sykkelstrategi har som mål å øke andelen sykkelreiser fra 8 prosent i 2014 til minst ...
    • Sykkelhåndboka - Sammenlignet med utenlandske løsninger 

      Spilsberg, Erik; Børrud, Elin; Myrberg, Grethe; Nordgård, Geir Ove (Rambøll rapport;6070842, Report, 2008-02-19)
      Håndbok 233 Sykkelhåndboka, Utforming av sykkelanlegg ble først utgitt i mai 2002. Den skal nå revideres for at den skal samsvare med i skiltforskriften og håndbok 017 Veg- og gateutforming som er endret. I den forbindelse ...
    • Sykkelskader i Oslo 2014 

      Melhuus, Knut; Siverts, Henrik; Enger, Martine; Schmidt, Malte (Report, 2015-06-11)
      I Norge er det bred politisk enighet om å fremme sykling som et trafikk- og helsepolitisk virkemiddel, spesielt i byene. Omfang, skadeårsak og skadealvor for sykkelulykker i Oslo de siste ti årene er imidlertid ikke kjent. ...
    • Syklistars hastigheit ved vinterforhold 

      Sandven, Øyvind (Master thesis, 2019-06)
      Det har dei siste åra vore eit aukande fokus på å få fleire til å velja sykkelen som transportmiddel. Særleg om vinteren har det lenge vore tradisjon å setja vekk sykkelen, ettersom vinteren medfører utfordringar som kulde, ...
    • Synlige syklister 

      Høye, Alena; Hesjevold, Ingeborg Storesund (TØI rapport;1478/2016, Report, 2016-03)
      Andelen syklister som sykler med lovlig lys i mørke er omtrent to tredjedeler med store lokale variasjoner. Andelen er høyest blant syklister som også bruker annet sikkerhetsutstyr, om vinteren, og blant menn som sykler ...
    • T-bane Ullevål stadion - Nydalen: forundersøkelser og injeksjon 

      Løset, Fredrik; Kveldsvik, Fredrik; Lindstrøm, Mona (Intern rapport;2331, Research report, 2003-08-19)
      Mellom Ullevaal stadion og Nydalen er det sprengt ut en vel 1200 m lang tunnel for T-baneringen. Denne tunnelen ligger like ved siden av vegtunnelen Tåsentunnelen. Fra T-baneringens tunnel forligger det en mengde data ...
    • Tåleevne og fart 

      Roche-Cerasi, Isabelle; Jonsson, Thomas (SINTEF rapport;A25575, Report, 2013-11-30)
      Fotgjengere er de mest sårbare trafikanter i byer med komplekse trafikkforhold, og unge og eldre er spesielt sårbare når de går i et slikt risikofylt miljø. De har høyere risiko for å bli alvorlig skadd dersom de blir ...
    • Tålegrenser for planktonalger i innsjøer : Statistiske analyser og laboratorietester av alger og salt 

      Haugen, Thrond O.; Bækken, Torleif; Heiaas, Harald; Skjelbred, Birger (VD rapport;8, Report, 2011-01)
      Planktonalgenes toleranse i forhold til vegsalt er belyst på to ulike måter: statistisk analyse av foreliggende alge- og kjemidata fra NIVAs databaser og laboratorietester. 357 innsjøer ble analysert ved statistiske analyser. ...
    • Telehiv på nye norske veger - hvorfor, og hva kan gjøres for å unngå dette? 

      Øvstedal, Eirik (Statens vegvesens rapporter;79, Report, 2012-02)
      Ekspertgruppen har spesielt undersøkt, og forsøkt å finne årsakene til at det har oppstått frostskader og telehiv på følgende nye vegstrekninger: E18 Krosby - Knapstad E16 Wøyen - Bjørum Rv2 Kløfta – Nybakk Eksp ...
    • Teoretisk og empirisk forståelse av forinjeksjon og mulighet for redusert sikringsmengde i utvalgte tunnelstrekninger 

      Barton, Nick; Lindstrøm, Mona (Intern rapport;2323, Research report, 2003-06)
      Rapporten er utarbeidet på oppdrag av "Miljø- og samfunnstjenlige tunneler", og beskriver utfordringer mht. forinjeksjon i oppsprukket berg foran tunnelstuffen, og med forslag til løsninger. I de siste år er det på norske ...
    • Test av belegg på dekk 

      Nonstad, Bård (Report, 2009-03-20)
      Hensikten med forsøket er å teste hypotesen om at kjøring på saltet veg fører til et belegg på bildekkene som igjen påvirker friksjonsegenskapene negativt. Notatet beskriver to tester som er utført. Den ene testen ble ...
    • Testing av epoksyasfalt : Varige veger 2011-2014 

      Thodesen, Carl Christian (Statens vegvesens rapporter;241, Report, 2013-08-29)
      Denne rapporten omhandler et laboratorieforsøk som ble utført for å evaluere motstand mot slitasje av epoksyasfalt. Det ble laget standard Ab 11 asfaltprøver, hvor kun bindemidlet varierte, med epoksy og med et vanlig 70/10 ...
    • The effect of accelerated ASR on the mechanical properties and degree of damage of concrete over time - with and without uniaxial compressive stress 

      Wathne Oseland, Oddbjørn (Master thesis, 2018-08)
      The aim of this master thesis is to investigate the effect on mechanical properties and degree of damage in concreteexposed to accelerated Alkali-silica reaction (ASR) and uniaxial compressive stress, and test if the ...
    • Tidlig overflatebehandling av lavvarmebetong 

      Rodum, Eva (Statens vegvesens rapporter;841, Report, 2022-06)
      Prøveelementer støpt med betong med 39 % flygeaske ble avformet etter 3 døgn og påført hydrofoberende impregnering (StoCryl HG 200) umiddelbart etterpå. Elementene ble eksponert i sjøvann hhv 3, 7 og 14 døgn etter ...
    • Tidlig overflatebehandling av lavvarmebetong : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 

      Rodum, Eva (Statens vegvesens rapporter;421, Report, 2015-09)
      Ulike prøveelementer støpt med lavvarmebetong (39 % flygeaske av klinker- og flygeaskemengden) er avformet 3 døgn etter utstøping og påført hydrofoberende impregnering (StoCryl HG 200) umiddelbart etterpå. Elementene er ...