Tåleevne og fart
Abstract
Fotgjengere er de mest sårbare trafikanter i byer med komplekse trafikkforhold, og unge og eldre er spesielt sårbare når de går i et slikt risikofylt miljø. De har høyere risiko for å bli alvorlig skadd dersom de blir involvert i en trafikkulykke. Disse ulykkene skjer oftere i urbane områder med lav hastighet og hodeskader er den viktigste dødsårsaken for fotgjengere og syklister. Ulykkesdata gir kunnskap om hvor alvorlig skadene er og er grunnleggende innen biomekanikkforskning for å etablere en relasjon mellom de ulike typer skader og omstendighetene rundt ulykken. Forskere innen biomekanikk studerer menneskets tåleevne og vurderer beskyttelseskriterier for menneskekroppen. Forskning på skademekanismer og risikoen for skade bidrar til å forbedre utforming av kjøretøy. Faktisk er det mulig å redusere risikoen for alvorlige fotgjengerskader med nye energiabsorberende bilmaterialer og intelligente bilsystemer. Kollisjonstester og numeriske simuleringer gir også kunnskap om forholdet mellom skadens alvorlighetsgrad og kollisjonsfarten i ulykker mellom bil og fotgjenger, hvilke typer kjøretøy som forårsaker flest skader og hvilke støttyper som forårsaker benbrudd, når det er tatt hensyn til faktorer som alder og mangel på muskulær tonisitet.