• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Intern rapport
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Intern rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IR nr. 2298, Vinterfriksjonsprosjektet - forsøk med ulike sandingsmetoder i Kviteseidkleivene sesongen 2001/2002

Dahlen, Jon; Støtterud, Roar
Research report
Thumbnail
View/Open
vinterfriksjonsprosjetetnr2298.pdf (11.29Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/193916
Date
2002
Metadata
Show full item record
Collections
  • Intern rapport [92]
Abstract
Hensikten med Vinterfriksjonsprosjektet har vært a linne trem til hvilke InKsjonstiltak og metoder som bør benyttes under gitte forhold (hensyn tatt til stedlige, trafikkmessige og klimatiske forhold). Prosjektet er driflsorientert, og målet har vært å komme frem til praktisk anvendelige metoder og anbefalinger. 1 tilknytning til Vinterfriksjonsprosjektet har det også vært fokusert på framkommelighet i stigninger, og sesongen 2001/2002 ble det tatt et initiativ for å knytte denne problemstillingen til en konkret strekning i Telemark. Utgangspunktet for dette delprosjektet har vært at Statens vegvesen Telemark er i dialog med transportnæringen i fylket om å bedre forholdene for tungtrafikken vinterstid, og Kviteseidkleivene på Rv 41 er valgt ut som prøvestrekning. Dette er en problemstrekning hvor trailertrafikken har problemer med å ta scg opp under vanskelige kjøreforhold vinterstid, og hvor det er behov for å holde en høy standard på strøingen for å i vareta hensyn til framkommeligheten særlig for tungtrafikken. Målsettingen med prosjektet har vært å forsøke alternative sandingsmetoder for å bedre framkommeligheten i Kviteseidkleivene. Friksjonsmålinger som er foretatt systematisk i prosjektperioden (januar — mars 2002), tyder på at det gjennomgående er noe høyere friksjon med saltblandet sand enn med tørr sand. Med de store grusmengdene det er strødd med, er det likevel et spørsmål om dette er den rette vegen å gå siden gevinsten til tider må betegnes som relativt marginal. Før en trekker endelige konklusjoner og kommer med anbefalinger, er det imidlertid behov for minst en forsøksvinter til med større bruk av Fastsandmetoden for å se hva som kan oppnås i form av reduserte grusmengder.
Publisher
Statens vegvesen
Series
Intern rapport;2298

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit