Rensing av overvann fra vei i fremtidens klima, 2071 - 2100
Abstract
Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet "Klima og transport", etatsprosjekt 2007 - 2010. Hensikten med
prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av vegnettet som
svar på endrede klimaforhold.
Delprosjekt 3 Flom og erosjon, som denne rapporten en en del av, gjennomgår prosjekterings- og vedlikeholdstiltak for å
tilpasse klimabildet.
Formålet med pilotprosjektet har vært å vurdere om renseeffekten for veiavrenning i våte overvannsbasseng forventes å bli
påvirket av en fremtidig klimautvikling for perioden 2071 - 2100. Løsningen av oppgaven er basert på at foreliggende
kortids regnserie er benyttet til å produsere et antall regnserier ut fra best tilgjengelige opplysninger om fremtidens klima.
De nye regnseriene utgjør således prognoser for de fremtidige nedbørsforholdene. Regnseriene er benyttet som input til
en kalibrert og validert modell for simulering av rensing i vått overvannsbasseng. Analysen er basert på foreliggende regnserie
fra nedbørstasjon Oslo - Lambertseter og et nærliggende modellbasseng ved E6 Skullerudkrysset i Oslo. Analysen
viser at forventet endring i klima kun marginalt vil redusere renseeffekten for veiavrenning i våte overvannsbasseng. Forventede
endringer i klima gir ikke grunnlag for å endre dagens dimensjoneringspraksis for våte overvannsbasseng.