Nasjonal sykkelstrategi : trygt og attraktivt å sykle : Nasjonal transportplan 2006-2015
Dalen, Anders; Tomten, Heidi; Storli, Marit Sletteberg; Aasdal, Siri; Berget, Trond; Jølsgard, Erik J.; Grendstad, Gyda; Landsverk, Olav; Nygård, Odd; Løtveit, Sigurd; Bulling, Liv
Abstract
Stortinget har bedt om en nasjonal sykkelstrategi
Under Stortingets behandling av St.meld. nr. 24 (2000-2001) «Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand» den 7. juni 2001 ble Regjeringen bedt om å utarbeide en nasjonal sykkelstrategi med det mål at det skal bli tryggere og mer attraktivt å velge sykkel som framkomstmiddel. Stortinget ba om at en slik nasjonal sykkelstrategi måtte inngå som en del av den nasjonale transportplanen.
Strategien er blitt laget av Statens vegvesen i samarbeid med Sosial- og helsedirektoratet, Kommunenes Sentralforbund og Syklistenes Landsforening.
Samferdselsdepartementet har lagt til grunn at Statens vegvesen skal stå ansvarlig for det endelige strategiforslaget, men mener likevel at det er viktig at innspillet er laget i samarbeid med andre aktører.
I forslag til Nasjonal transportplan 2006-2015 er Statens vegvesens forslag til oppfølging av nasjonal sykkelstrategi tatt med.
Mål for en nasjonal sykkelstrategi
Målet for en nasjonal sykkelstrategi er at det skal bli tryggere og mer attraktivt å sykle. Disse delmålene er satt opp:
• Risikoen for å bli drept eller varig skadd i vegtrafikkulykker skal ikke være høyere for en syklist enn for en bilist.
• Andelen sykkeltrafikk i «sykkelbyer» (byer som velger å legge til rette for sykling) skal økes med 50 %.
• Sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre minst 8 % av alle reiser.
I dag er risikoen for død eller varig skade tre ganger så høy for syklister som for bilførere, regnet per kilometer. Målene om en kraftig økning i sykkelbruken gir sykkelen en viktig rolle i transportsystemet.
Description
Samferdselsdepartementet ba Vegdirektoratet om å «igangsette et arbeid med sikte på å innarbeide en nasjonal sykkelstrategi i etatenes forslag til Nasjonal transportplan 2006–2015». Statens vegvesen opprettet en arbeidsgruppe for å utføre arbeidet.