Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVaa, Torgeir
dc.contributor.authorSINTEF teknologi og samfunn
dc.date.accessioned2013-12-18T12:14:58Z
dc.date.available2013-12-18T12:14:58Z
dc.date.issued2006-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/190151
dc.description.abstractMålsettingen med prosjektet på Gjøvik/Toten er å se hvilke muligheter MgCl2 gir for å operere ved lavere temperaturer samt å se på varigheten av tiltak, opptørkingstid og saltforbruket sammenlignet med NaCl. Som prøvestrekning i prosjektet på Gjøvik/Toten er valgt ut Rv4 Einavoll – Mjøsbrua – E6 Vingrom. Dette er en strekning på 72 km med en ÅDT som varierer fra 4000 og opp til 10-12000. Strekningen har ca 13 % tungtrafikk. Som referansestrekning er det valgt å bruke E6 mellom Hamar og Mjøsbrua som har en samlet lengde på 42 km. På prøvestrekningen er det konsekvent benyttet en 20 % magnesiumkloridløsning som befuktingsvæske uavhengig av temperaturforholdene, men det er ikke anbefalt å salte ved lavere temperatur enn -15 grader. Referansestrekningen ble driftet i henhold til kontraktens intensjon. Dvs strøing med NaCl ned mot -10 0C, og ved lavere temperaturer drifting etter strategi vinterveg etter kravene for høgste ÅDT-klasse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherVegdirektoratetno_NO
dc.relation.ispartofseriesTeknologirapport;2415
dc.subjectVintervedlikeholdno_NO
dc.subjectMagnesiumkloridno_NO
dc.subjectFriksjonno_NO
dc.subjectVegerno_NO
dc.subjectPreventiv saltingno_NO
dc.titleForsøk med befuktning med magnesiumkloridløsning på Gjøvik/Toten: Sesongen 2004/2005.no_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber76no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel