Forsøk med befuktning med magnesiumkloridløsning på Gjøvik/Toten: Sesongen 2004/2005.
Abstract
Målsettingen med prosjektet på Gjøvik/Toten er å se hvilke muligheter MgCl2 gir for å operere ved lavere temperaturer samt å se på varigheten av tiltak, opptørkingstid og saltforbruket sammenlignet med NaCl. Som prøvestrekning i prosjektet på Gjøvik/Toten er valgt ut Rv4 Einavoll – Mjøsbrua – E6 Vingrom. Dette er en strekning på 72 km med en ÅDT som varierer fra 4000 og opp til 10-12000. Strekningen har ca 13 % tungtrafikk. Som referansestrekning er det valgt å bruke E6 mellom Hamar og Mjøsbrua som har en samlet lengde på 42 km. På prøvestrekningen er det konsekvent benyttet en 20 % magnesiumkloridløsning som befuktingsvæske uavhengig av temperaturforholdene, men det er ikke anbefalt å salte ved lavere temperatur enn -15 grader. Referansestrekningen ble driftet i henhold til kontraktens intensjon. Dvs strøing med NaCl ned mot -10 0C, og ved lavere temperaturer drifting etter strategi vinterveg etter kravene for høgste ÅDT-klasse.