Blar i Brage - Statens vegvesen på tittel
Viser treff 1960-1979 av 3162
-
Riksveiene i Oslo-området
(Statens vegvesens rapporter;918, Report, 2023-05)Hovedstadsområdet står overfor betydelige utfordringer knyttet til befolkningsvekst med økt transportbehov og politiske mål om mer bærekraftig transport. Oslo har landets mest trafikkerte veinett, noe som setter store krav ... -
Riktig bruk av sprøytebetong i tunneler : sluttrapport. Del A
(Others, 1997) -
Riktig omfang av undersøkelser for berganlegg
(Publikasjon;101, Research report, 2003-10)Delrapporten "Riktig omfang av undersøkelser for berganlegg" har som hensikt å gi byggherrer, konsulenter og entreprenører retningslinjer for hvor mye undersøkelser det er fornuftig å utføre under planlegging og bygging ... -
Riktig utførelse av asfaltdekker : varige veger 2011 - 2014
(Statens vegvesens rapporter;352, Report, 2015-01)"Riktig utførelse av asfaltdekker" er ment å være en "best practice guide" for transport og utlegging av asfalt. Rapporten viser bilder av gode og dårlige eksempler på utførelse av asfaltdekker, og konsekvenser som kan ... -
Ringanalyse av Trøgermetoden
(Intern rapport;1317, Research report, 1987-03)I 1986 ble det utført ringanalyse med 10 Trøgerapparater. Det ble testet 18 asfaltprøver og 1 standardprøve (sintret carborundum). Alle asfaltprøvene var av samme massetype (Ab16t), men de var proporsjonert med 3 ulike ... -
Ringanalyse for kulemølle
(Statens vegvesens rapporter;692, Report, 2020-08-27)I 2017-2018 ble det utført ringanalyse for kulemølle med 12 deltakende laboratorier. I alt seks materialer med et spenn i kulemølleverdi fra 5 til 23 var med i undersøkelsen. Ringanalyser er et ledd i kvalitetssikringsarbeid ... -
Ringanalyse på polymermodifisert bitumen 2017 : NAMet bindemidler
(Statens vegvesens rapporter;679, Report, 2018-03)Norsk Asfaltforenings faggruppe NAMet Bindemidler arrangerte vinteren 2017 en ringanalyse på polymermodifisert bitumen (PMB). Hensikten var å bidra til bedre utførelse og kontroll med aktuelle prøvingsmetoder. To ... -
Ringanalyser 2012 for kulemølle, micro-Deval, Los Angeles og flisighetsindeks
(Statens vegvesens rapporter;281, Report, 2014-02-18)I 2012 ble det i Norge utført en større ringanalyse med 17-21 deltakende laboratorier. Statens vegvesen tilberedte alt prøvematerialet, slik at forbehandlingen ble lik. Deretter ble prøvene testet med micro-Deval, Los ... -
Ringanalyser CEN-metoder for tilslag : flisighetsinndeks
(Teknologirapport;2389, Research report, 2005)En ringanalyse viser hvor pålitelig en analysemetode er. Alle laboratorier deltar på likest mulige vilkår, og analysene skal utføres så likt som mulig. Store avvik i resultater skyldes enten feilkilder ved analysemetoden, ... -
Ringanalyser CEN-metoder for tilslag : kornfordeling ved sikting
(Teknologirapport;2388, Research report, 2005)Prøvetaking og tillaging av prøver er utført av Sentrallaboratoriet Oslo. Metodebeskrivelse og bruksanvisning ble lagt ved hver prøve. Det er utført sikting på fraksjon 0/4 mm og 0/16 mm fra verk 1, og fraksjon 11/16 ... -
Ringanalyser CEN-metoder for tilslag : Los-Angeles metoden
(Teknologirapport;2387, Research report, 2005)Prøvetaking og tillaging av prøver er utført av Sentrallaboratoriet Oslo. Metodebeskrivelse og bruksanvisning ble lagt ved hver prøve. Laboratoriene ble nummerert fra 1 til 13. -
Ringanalyser CEN-metoder for tilslag : møllemetoden
(Teknologirapport;2386, Research report, 2005)Prøvetaking og tillaging av prøver er utført av Sentrallaboratoriet Oslo. Metodebeskrivelse og bruksanvisning ble lagt ved hver prøve (se vedlegg 1-3). Metodebeskrivelsen for møllemetoden er tilpasset ringanalysen og ... -
Ringtrykkets nedbrytende effekt på vegoverbygningen nr. 1528
(Intern rapport/Vegdirektoratet;1528, Report, 1992-03)Norge er et av få land som har innført krav til ringtrykk. Kontakttrykket mellom dekk og vegbane avviker fra ringtrykket. Kontakttrykket består av normale og tangentielle komponenter. Maksimalt kontakttrykk kan være 1-2 ... -
Risiko i veitrafikken 2013/14
(TØI rapport;1448/2015, Report, 2016-04)Rapporten presenterer oppdaterte risikotall for ulike trafikantgrupper og aldersgrupper. Det er beregnet risiko for ulike skadegrader. Det er også beregnet risikotall for materielle skader for bil. I tillegg presenteres ... -
Risiko- og sårbarhetsanalyse av naturfare: Anbefalinger for innhold og gjennomføring av analysen i vegplanlegging
(Statens vegvesens rapporter;530, Report, 2018-02)Rapporten inneholder anbefalinger til hvordan naturfare bør inkluderes og vurderes som del av en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse) i vegplanlegging. -
Risiko- og sårbarhetsanalyser av bruer mht værrelaterte hendelser
(VD rapport;23, Report, 2011-05)Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet “Klima og transport”, etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold ... -
Risiko- og sårbarhetsanalyser av stikkrenner mht værrelaterte hendelser
(VD rapport;24, Report, 2011-05)Denne rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet “Klima og transport”, etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og ... -
Risiko- og sårbarhetsanalyser av vegoverbygning mht værrelaterte hendelser
(VD rapport;25, Report, 2011-05)Rapporten inngår i ein serie rapportar frå FoU-prosjektet ‘Klima og transport’, etatsprosjekt 2007 – 2010. Hensikten med prosjektet er å gje betre rutinar og regelverk for prosjektering, bygging og drifting av veg tilpassa ... -
Risikokurver : analyse av utforkjøringsrisikofaktorer på 2-feltsveger
(Statens vegvesens rapporter;171, Report, 2018)I denne rapporten er det analysert forskjellige utforkjøringsrisikofaktorer i kurver. Analysen ser på alle kurver med lavere horisontalkurveradius enn 700 meter på 2- felts europa-, riks- og fylkesvegene i Region Øst. Til ... -
Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende
(Report, 2017-12)Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol ...