Statens vegvesen: Nye registreringer
Viser treff 461-480 av 3165
-
Fornybare drivstoffer – Fornybar diesel: HVO
(TØI rapport;1475/2016, Report, 2016-03)HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) har den fordelen at den kan blandes inn i fossil diesel i ulike andeler, og at dagens infrastruktur for fossil diesel kan benyttes. Hvor stor klimapåvirkningen av HVO er, vil være avhengig ... -
Overhøyde og Klotoideparameter
(Master thesis, 2018-05)Denne masteroppgaven handler om å finne informasjon om overhøyde og klotoideparameter i fem forskjellige land for å kunne ta en vurdering av verdiene og forutsetningene som brukes i Norge. Landene som blir sett på er ... -
Physical Infrastructure Needs for Autonomous & Connected Trucks
(Master thesis, 2018-06)The rapid development of autonomous vehicles has spawned autonomous trucks and concepts such as truck platoons. These technologies can potentially contribute to lower several key issues regarding road transportation, like ... -
Kjøretøyparameternes innvirkning på vegens geometri
(Master thesis, 2018-06)Ved bestemmelse av vegens geometri brukes geometriske minimums- eller maksimumsverdier. I beregningen av disse brukes grunnparametere. Grunnparameterne deles inn i fire grupper. Statistiske grunnparametere, parametere ... -
Grunnparametere innen vegutforming - analyse av fart og friksjon
(Master thesis, 2018-05)Målet med denne oppgaven er å gjøre en vurdering av grunnlaget og verdiene som benyttes i den geometrisk utformingen av veger i Norge for grunnparameterne fart og friksjon og å få et bedre kunnskapsgrunnlag for disse ... -
Varige vegdekker: Forprosjekt - Kunnskap og løsninger
(ViaNova rapport;VN PT – 20075, Report, 2010-10-27)Rapporten dokumenterer resultatet fra en vurdering av framtidig kompetanse- og utviklingsbehov knyttet til vegdekker og vegkonstruksjoner i Norge. Vurderingen av framtidig kompetanse- og utviklingsbehov er gjennomført for ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 1
(Tøi rapport;1259/2013, Report, 2013-04)I flere av Norges største byer overskrides grenseverdiene for NO2. Kjøretøy med dieselmotorer har vist seg å slippe ut betydelig større mengder NOx og NO2 i virkelig trafikk enn ved typegodkjenning. Euro 6/VI med betydelig ... -
Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse: Drivere for alvorlige utfall
(BearingPoint;2018/06, Report, 2018)På oppdrag fra Vegdirektoratet har BearingPoint analysert ulykkesrisiko på Europa-, riks- og fylkesveger i Norge. Avansert dataanalyse i form av maskinlæringmetoden HyperCube er benyttet for å identifisere drivere for ... -
Prioritering av buss i kryss – eksempelsamling fra Norge og internasjonalt
(Sweco rapport;17.12.2018, Report, 2018-12-17)Prioritering av kollektivtransport er et viktig satsingsområde for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken i de store byene. Denne rapporten viser prinsipper og eksempler på utforming av gatekryss for buss i og rundt ... -
Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse: Fokus på tofeltsveger med betydelig trafikk
(BearingPoint;2018/06, Report, 2018)På oppdrag fra Vegdirektoratet har BearingPoint analysert ulykkesrisiko på Europa-, riks- og fylkesveger i Norge. Avansert dataanalyse i form av maskinlæringmetoden HyperCube er benyttet for å identifisere egenskaper ved ... -
Ny teknologi og vegutforming - Mulige virkninger av selvkjørende kjøretøy for krav til utforming av nye veger
(Report, 2018-02)Denne utredningen inngår i Statens vegvesens FoU program om Vegutforming - arbeidspakke «Framtidsscenario 2030». Bakgrunnen for oppdraget er at ny ITS teknologi og autonome kjøretøy kan utløse behov for endringer i ... -
Bylogistikk og brukerbehov
(SINTEF rapport;A27896, Report, 2016-12-09)Bylogistikk handler om hvordan vare- og tjenesteleveranser gjennomføres i byer og bysentrum. Rapporten beskriver aktørbildet for gods- og varelevering basert på datainnsamling blant offentlige myndigheter og private aktører ... -
Innsamling og bruk av virksomhetsdata for informasjon om næringstrafikk i et byområde
(TØI rapport;1610/2017, Report, 2017-12)På oppdrag fra Statens vegvesen Region øst og Vegdirektoratet og innenfor Forskningsrådsprosjektet NORSULP har Transportøkonomisk institutt gjennomført en kartlegging av næringstrafikken i Groruddalen. Kartleggingen har ... -
Faglig grunnlag for bylogistikkplaner i Norge
(TØI rapport;1588/2017, Report, 2017-10)I denne rapporten har vi samlet relevant informasjon og kilder for bylogistikk. Den er tenkt å fungere som et faglig grunnlag for planlegging for varelevering i by, bylogistikkplaner og formulering og implementering av ... -
Bruk av Vegvesenets databaser for analyser av godstransport i by
(TØI rapport;1568/2017, Report, 2017-05)Statens vegvesen -
Bilfrie sentrumsløsninger i tre nordiske byer
(TØI rapport;1552/2017, Report, 2017-01)Bilfritt sentrum er høyt oppe på den politiske agendaen i mange norske byer og i en rekke europeiske land. Nye virkemiddel tas i bruk og i mange tilfeller planlegges det betydelige økninger i byenes bilfrie sentrumsareal. ... -
Evaluering av løsninger for varelevering i Bergen i forbindelse med sykkel-VM 2017
(Norconsult rapport;5174803, Report, 2018-01-12)I foreliggende rapport gjennomgås en evaluering av opplegget for varelevering under sykkel-VM 2017 i Bergen. Evalueringen er basert på kvalitative intervjuer av nøkkelpersoner som ble berørt av problematikken knyttet til ... -
Bærekraftige bylogistikkplaner i Europa, en litteraturstudie
(TØI rapport;1508/2016, Report, 2016-12)Målet med denne litteraturstudien er å vurdere allerede eksisterende europeiske bylogistikkplaner (Sustainable Urban Logistics Plan’s) og godsrelaterte mobilitetsplaner (Sustainable Urban Mobility Plan’s) for deretter å ... -
Elektrifisering av korte, tunge transporter
(SINTEF rapport;2017:00605, Report, 2017-11-08)Transportsektoren står for omtrent 25 % av CO2-utslippene i Europa (Hill m.fl., 2011). I og rundt byområder er forurensing fra transport en av de mest betydelige årsakene. Som et resultat av Parisavtalen er det et sterkt ... -
Evaluering av oppstartsperioden for varelevering med lastesykkel - et pilotprosjekt i Oslo
(TØI rapport;1619/2018, Report, 2018-03)Målet med evalueringen har vært å identifisere og dokumentere viktige erfaringer rundt oppstarten av varelevering med elektrisk lastesykkel i Oslo sentrum. I tillegg bidrar evalueringen med kunnskap om hvordan offentlig ...