Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKanstad, Terje
dc.contributor.advisorJohansen, Håvard
dc.contributor.authorAanda, Thomas
dc.contributor.authorSkarstein, Rasmus Egdetveit
dc.contributor.authorVangen, Hogne Andreas
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2023-11-21T14:16:45Z
dc.date.available2023-11-21T14:16:45Z
dc.date.issued2022-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103899
dc.descriptionKapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbruaen_US
dc.description.abstractAlkali-silika reaksjoner er et problem for mange eldre betongkonstruksjo ner. Tromsøbrua som ble bygd fra 1958 til 1960 er ikke et unntak. Denne masteroppgaven omhandler kapasitetskontroll av Tromsøbrua, både med og uten ekstra krefter som følge av ASR. Det ble også gjennomført en egen vi suell inspeksjon og tilstandsvurdering i samarbeid med MESLA 2.-4. mai 2022. Inspeksjonen handlet i størst grad om overbygningen og søylene, med et ekstra fokus på fugene. Tromsøbrua ble modellert som tre uavhengige deler i Strusoft FEM-Design. Det ble lagt på laster og hentet ut moment-, skjær- og normalkrefter. Las ter, lastkombinasjoner og kapasiteter ble beregnet etter Norsk Standard og Vegnormal N400 Bruprosjektering av Statens Vegvesen. Det ble ved beregninger ikke funnet noe overskridelse av skjærkapasiteten i de kontrollerte snittene, men for noen av snittene overskrider moment kapasiteten. Selv om feltmomentene generelt blir større når ASR-kreftene inkluderes, er ikke dette avgjørende for utnyttelsen. ASR-kreftene, hoved sakelig utvidelsen, har størst innvirkning på støttemomentene nær fuge en. Her er forskyvningen dominerende og øker utnyttelsesgraden fra 0,83 til 1,06. Hvis alle deformasjonslastene sees bort fra, er det kun feltene i plate delen som overskrider momentkapasiteten. Dersom kapasiteten lokalt i tverretningen vurderes, er det mulig å utvide gang- og sykkelbanene med 0,5 m som fylkeskommunen ønsker. Dette gjør derimot at momentkapasiteten i lengderetning vil bli enda mer overskredet. Det anbefales derfor ikke å utvide, i hvert fall ikke før det er gjort mer nøy aktige beregninger med for eksempel omfordeling av krefter. Det samme gjelder ved økning av bruklasse fra BK10/50 til BK10/60, som etter resul tatene presentert her ikke er å anbefale. ien_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleKapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbruaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber371en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal