Kapasitetskontroll og forsterkning av Resa bru
Abstract
Flere flaskehalser innenfor tømmertransporten i Norge må oppgraderes som følge av høyere kapasitetskrav. En av dem er fagverksbrua Resa fra 1935. Denne oppgaven undersøker om Resa bru kan oppgraderes til bruksklasse Bk 10/60, i henhold til Statens vegvesens Håndbok R412 Bruklassifisering. Det blir gjennomført kapasitets- og stabilitetskontroll i bruddgrensetilstand basert på Eurokoder for stål. Gruppa har benyttet FEM-programmet SAP2000 for analyser av brua, og gjennomført kontrollberegninger av kritiske konstruksjonselementer for hånd. Resultatene viser at kapasiteten til enkelte element ikke er tilstrekkelig for angitt lastpåkjenning. Dermed må brua forsterkes. For at Resa bru skal tilfredsstille lastpåkjenning for bruksklasse Bk 10/60, har gruppa sett på tre ulike forsterkningsmetoder: − Metode 1: Økning av tverrsnitt − Metode 2: Spennstag − Metode 3: Fiberforsterkning De tre ulike alternativene er bedømt og satt opp mot hverandre. Metodene vurderes etter blant annet monteringstid, nødvendigheten for vedlikehold, tilgjengeligheten av materiale og pålitelighet. Gruppa konkluderte til slutt med at metode 1 var den mest aktuelle for Resa. Videre har gruppa funnet ulike løsninger for hvordan de kritiske tverrsnittene på brua kan økes. Etter forsterkning er det gjennomført nye stabilitetskontroller, der alle elementene ble funnet tilstrekkelig for kravene. Resa bru kan ved bruk av angitte forsterkningsløsninger, klassifiseres til Bk 10/60.
Description
Kapasitetskontroll og
forsterkning av Resa bru