• Testing og evaluering av EVA-baserte sprøytbare membraner for permanent vanntett tunnelkledning med sprøytebetong for veg- og jernbanetunneler 

      Langås (Master thesis, 2014-06)
      Det har oppstått et stort behov for å modernisere norske tunneler. Blant annet etterlyses det vann- og frostsikringsløsninger som skal ivareta moderne funksjonskrav. Masteroppgaven tar for seg permanent vanntett tunnelkledning ...
    • Geologiske og hydrogeologiske forhold som gir fare for jord- og flomskred 

      Tveiten (Master thesis, 2014-06)
      22. juni 2014 ble det utløst et løsmasseskred på Stentrøa i Midtre Gauldal kommune, Sør- Trøndelag. Skredet førte til at fylkesvei 30 ble stengt under opprydningsarbeidet av veibanen, men verken Rørosbanen, personer eller ...
    • Kvalitetskontroll av asfaltarbeid 

      Lockertsen (Bachelor thesis, 2015-04)
      Statens vegvesen har egne kontrollører som arbeider med kvalitetskontroll av asfaltarbeid. Denne kontrollen har vist seg å være noe ulik, avhengig av region og kontrollør. Konkurransegrunnlaget og andre styringsdokumenter ...
    • Analyse av ustabil vegskjering ved Svølgja, Fv 30 

      Hole (Master thesis, 2015-05)
      Fylkesveg 30 mellom Støren og Røros i Gauldalen er ei strekning der det dei siste åra har gått fleire større skred (Håland, 2015). I forbindelse med dette har Statens Vegevesen Region midt, fått i oppdrag frå Sør-Trøndelag ...
    • DEKKESTYRINGSSYSTEM 2010, SKADEUTVIKLING OG DEKKELEVETID PÅ NORSKE VEGER 

      Oumboune (Bachelor thesis, 2015-05)
      Det norske vegnettet er utsatt for varierte påkjenninger (klimatiske og mekaniske). Statens Vegvesen (SVV) har siden slutten av 1980-årene hatt en regelmessig og systematisk registrering av dekketilstanden på riks- og ...
    • Laboratory Investigation of the Pore Pressure Built-Up in Moving Debris 

      YU (Master thesis, 2015-05)
      Debris flow poses significant threat to property and human life mainly as a result of its high sediment concentrations and mobility. For the purpose of predicting debris flow mobility and mitigating potential damage, ...
    • Erfaringar med lukka dreneringsanlegg for vegar utanfor tettbygde strøk 

      Kvalsvik (Master thesis, 2015-06)
      Masteroppgåva tek for seg 7 ulike vegar med lukka drenering i to ulike klimasoner. Oppgåva har tatt for seg erfaringar knytt til lukka drenering på desse vegane. Vegstrekningane har blitt undersøkt gjennom synfaring og ...
    • An assessment of prediction tools to Norwegian debris flows 

      Frekhaug (Master thesis, 2015-06)
      Hvert år fører flomskred til stengte veger, jernbane, og isolerte samfunn. Stengninger forårsaket av skred utgjør en betydelig samfunnsøkonomisk kostnad for Norge. Flomskred er en skredtype som har blitt vanligere de siste ...
    • Geomorfologisk og geologisk karakterisering av flomskred og jordskred i Valdres 

      Bekkevoll (Master thesis, 2015-12)
      Denne oppgaven tar for seg flom- og jordskredhendelser i Valdres, langs Randsfjorden og fylkesveiene i Etnedalen, på Østlandet. Begrepene jordskred og flomskred skaper uklarheter ved utførelse av fare- og risikoanalyser i ...
    • Iskjøving i grøfter og skjæringer langs veg og jernbane 

      Liereng (Master thesis, 2016-06)
      Oppgaven handler om iskjøving i skjæringer og grøfter langs veg og jernbane. Målet med oppgaven er å gi leseren større forståelse av fenomenet og vise hvordan forebyggende tiltak kan redusere problemene med iskjøving. ...
    • Effectiveness of Debris Flow Breakers 

      Laache (Master thesis, 2016-06)
      My Master thesis was completed with great contributions from skilled professionals from the Norwegian University of Sicence and Technology and from the Norwegian Public Roads Administration. Special acknowledgment is given ...
    • Assessment of an existing bridge suffering from Alkali-Silica reaction 

      Myklebust, Eirik Olov (Master thesis, 2018-06)
      The first parts of the thesis contain a general literature review about damage mechanisms in concrete and how they affect the structural behavior, extended with a more in-depth review of damage due to alkali-silica reactions ...
    • Long-term performence of cathodic protection (CP) of marine bridge, inspection of Sortlandsbrua 27 years after CP installation. 

      Bruaas, Tarjei Karlsen (Master thesis, 2019-05)
      Concrete structures placed in or next to the sea are constantly bombarded with chlorides, either directly from the seawater or by airborne chlorides. This can cause ingression of chlorides on to the surface of the ...
    • Ny gang og sykkelbru i Mossekanalen 

      Borgen; Aynab; Afeworki (Bachelor thesis, 2019-06)
      I samarbeid med Statens vegvesen har vi utarbeidet et prosjektforslag til optimal plassering av en midlertidig gang og sykkelbru, samt og en ny gang og sykkelbru på Mossekanalen. Ønsket etter en ny sikker og selvstendig ...
    • Syklistars hastigheit ved vinterforhold 

      Sandven (Master thesis, 2019-06)
      Det har dei siste åra vore eit aukande fokus på å få fleire til å velja sykkelen som transportmiddel. Særleg om vinteren har det lenge vore tradisjon å setja vekk sykkelen, ettersom vinteren medfører utfordringar som kulde, ...
    • Cycling Comfort on Different Winter Road Conditions 

      Kirstensen (Master thesis, 2019-06)
      Transportation by cycling has several benefits for the society, but the share of cyclists is decreased during winter in cold regions. Reduced cycling comfort is one of the problems caused by the winter conditions. Cycling ...
    • Modellering av etteroppspente betongbruer med korrosjonsskadet spennarmering 

      Kvale, Håvard Rodahl; Opheim, Trond Jørgen (Master thesis, 2019-06)
      Etteroppspente spennarmeringssystemer gjør det mulig å bygge lange og slanke brukonstruksjoner. Etter at spennkablene er spent opp og føringsrørene fylt igjen, er det derimot vanskelig å inspisere tilstanden til spennkablene ...
    • Mengdeendringar i vegprosjekt – årsaker og tiltak for betre prosjektering 

      Kalvig; Skogan (Bachelor thesis, 2019-11)
      Et sammendrag av oppgaven skal skrives både på norsk (eller et annet skandinavisk språk) og engelsk (ref. Studieforskriften §5-8). Sammendraget skal være identisk med det som benyttes i selve oppgaven; man skal ikke skrive ...
    • Probability-based assessment of the Stavå bridge 

      Ryvoll, Nikolai Øwre (Master thesis, 2020-01)
      This master thesis is about the decision-making process regarding the Stavå bridge. The main aim of the thesis is to find out what to do with the Stavå bridge. Different aspects of the decision-making process are considered. ...
    • Effektiviseringsgevinster ved bruk av maskinstyring 

      Storsveen; Weum (Bachelor thesis, 2020-05)
      Denne bacheloroppgaven omhandler maskinstyring i anleggsbransjen med hensikt å finne effektiviseringsgevinster knyttet til maskinstyring og eventuelle forbedringspotensialer. Maskinstyring har blitt en større del av dagens ...