Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWannag
dc.contributor.authorAarland
dc.contributor.authorEspeland
dc.contributor.authorLotherington
dc.contributor.authorSkogheim
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2023-06-20T06:18:29Z
dc.date.available2023-06-20T06:18:29Z
dc.date.issued2015-02
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072163
dc.description.abstractFormålet med studieturen var å studere sykkelløsninger i byområder med særlig fokus på tunnelløsninger og bruer som viktige element i transportsystemet og sykkelnettet i Lyon og San Sebastián. Vi undersøkte også eksempler på bruk av andre løsninger for å øke sykkelandelen i byene. I både Lyon og San Sebastián er sykkelsatsing bredt forankret (politisk, bedrifter og frivillige organisasjoner), og miljøvennlig transport er høyt prioritert. Byenes sykkelstrategier har fokusert på å: 1. Bygge et helhetlig nettverk 2. Bygge gode løsninger Av fysiske og økonomiske årsaker har ikke dette latt seg gjennomføre over alt. Resultatet er til dels glimrende løsninger, andre steder er løsningene under normativ kvalitet - men dette tjener likevel systemet i sin helhet på en fordelaktig måte. Dermed har strategiene resultert i at det har blitt mer attraktivt å sykle i byene og sykkelandelene har økt. Se for øvrig figurer/foto i rapporten. De viktigste faktorene for at Lyon og San Sebastián har lykkes med sykkelstrategiene er at: •De har bygd ut et sammenhengende sykkelvegnett med sykkelfelt og sykkelveger, både i og utenfor sentrum •De har en høy andel av separerte anlegg (sykkelanlegget er adskilt fra biltrafikken og gående) •De har aktivt arbeidet for å redusere avstander/omveger i sykkelvegnettet gjennom å etablere gang- og sykkeltunneler og gang- og sykkelbruer. •De har erfart at reduksjon av barrierer (tunneler og bruer tilrettelagt for sykkel) kan gi stor økning i gang- og sykkeltrafikk. Dette er trafikk som er vanskelig å anslå på forhånd. •De har gjort om sentrale bilgater til gater forbeholdt gående og syklende. Det viktigste inntrykket vi sitter igjen med etter å ha studert bruken av sykkeltunneler i disse byene er at: •Tunnelene fjerner store barrierer og knytter sykkelnettet sammen (fjerner «missing links»). Tunnelene er snarveier som gir redusert reisetid. •Tunnelene på lengde opp mot 1800 meter er attraktive, med høy ÅDT av gående og syklende. De viktigste årsakene til dette er at man har fått etablert et tørt tunnelmiljø, med god belysning eller lyssetting, lite stigning og god overvåking. •Enkelte av tunnelene er rene sykkeltunneler på grunn av smalt tunnelprofil, og er derfor uten tilbud for gående. Dette mener vi ikke fungerer så godt – gående bruker også disse tunnelene. •Tunnelen i Lyon er bygget som en kombinasjonstunnel for syklende, gående og kollektivtrafikk. Dette fungerer etter vår mening godt fordi trafikkmengden var lav (6 busser i timen).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSykkeltunneler og -brueren_US
dc.subjectstudieturen_US
dc.subjectLyon og San Sebastianen_US
dc.titleSykkeltunneler og -bruer, Rapport fra studietur til Lyon og San Sebastianen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber56en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal