dc.contributor.author | Karlsson, Hampus | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-03-12T10:14:32Z | |
dc.date.available | 2021-03-12T10:14:32Z | |
dc.date.issued | 2021-02-19 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-14-06502-2 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2733098 | |
dc.description.abstract | Målet med forsøket var å dokumentere kostens evne til å rydde snø som hadde blitt komprimert av myke trafikanter. Det ble til sammen gjennomført fire ulike forsøk; 1) ulike mengde trafikkbelastning, 2) ulik hastighet på traktor (5, 10 og 15 km/t) med tørr saltblandet nysnø, 3) ulik hastighet på traktor (5, 10 og 15 km/t) på bløt snø med restsalt i bunn og 4) kostens evne til å fjerne is.
Antall trafikanter virket å ha en liten effekt på det endelige resultat, det var kun små forskjeller mellom 50, 100 og 150 passeringer. Forsøkene med variert hastighet ga imidlertid tydelig forskjell både i mengde restsnø og variasjonen i mengde restsnø i hvert fartsintervall. Økt hastighet resulterte i mer restsnø og ujevnere kvalitet på snøryddingen. Kostens evne til å fjerne is var begrenset, kosten svekker islaget og fjerner noen is, men det er fortsatt glatt på området etter tiltak.
Resultatet viser at kosten har gode evner til å fjerne snø som inneholder salt og har blitt komprimert av myke trafikanter, så fremt at kjørehastigheten til kjøretøyet er lav. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | SINTEF Community | en_US |
dc.relation.ispartofseries | SINTEF rapport;2020:00504 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kost som metode i vinterdrift av G/Sveger | en_US |
dc.title.alternative | Feltforsøk med komprimert snø: Bjorli flyplass desember 2019 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | SINTEF Community | en_US |
dc.source.pagenumber | 30 | en_US |