Erfaringer fra drift av gang- og sykkelveger med GsB-standard - Intervju med byggherre
Abstract
SINTEF har på oppdrag for Statens vegvesen gjennomført intervjuer med byggherrer som drifter gang- og sykkelvegnett etter GsB-standard. Byggherrenes bilde av driften i kontraktsområder med GsB-standard er at det over lag fungerer bra med de metoder som er i bruk. Dette gjelder særlig i områder med kalde og stabile vintrer. Noen ønsker seg lettere og mindre maskiner da de ser at det oppstår skader på gang- og sykkelvegene av de største kjøretøyene. Ulike fraksjoner av strøsand som benyttes har både ulemper og fordeler. Små fraksjoner reduserer punkteringsrisiko til syklister, men gir støv, mens større fraksjoner reduserer støvproblematikken, men øker punkteringsrisikoen. Problemet kan imidlertid i stor grad løses med bedre rengjøring i og mellom sesonger. Det er få som synes at kravene i GsB-standarden er urimelige. I hovedsak er det ved spesielle situasjoner som hard is eller nedbør rundt frysepunktet at det kan være vanskelig å opprettholde standarden. Det som omhandler kontroll av veger og standard viste seg å variere mellom kontraktene. Samtlige hadde noen form for kontroll, men det var variasjon i hvor ofte og omfattende dette ble gjort. Det var også variasjoner på det som gikk på renhold av strøsand og søppel. Det var få problemer med vårrengjøring, men større variasjon i rengjøring ellers. På spørsmål om dekkevedlikehold svarte de fleste at de tetter sprekker og hull ved behov, men at reasfaltering ligger utenfor driftskontrakten. En kontrakt var byggherrestyrt, her var det et mer omfattende system for overvåking og igangsetting av tiltak. Noe som sikkert har gitt et bedre resultat til tider, men sett over en hel vintersesong er det sannsynligvis få forskjeller fra de øvrige kontraktsområdene.