Show simple item record

dc.contributor.authorNonstad, Bård
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-02-11T12:07:46Z
dc.date.available2021-02-11T12:07:46Z
dc.date.issued2009-03-20
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2727420
dc.description.abstractHensikten med forsøket er å teste hypotesen om at kjøring på saltet veg fører til et belegg på bildekkene som igjen påvirker friksjonsegenskapene negativt. Notatet beskriver to tester som er utført. Den ene testen ble gjennomført i mars 08 med RoAR friksjonsmåler og et standardisert måledekk. Test nr 2 ble gjennomført i mars 09 med friksjonsmåleren OSCAR og et ordinært piggfritt vinterdekk av typen Yokohama Iceguard. Ingen av testene gir grunnlag for å si at saltet fører til et belegg som gjør at veggrepet forverres ved kjøring på vintervegen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatens vegvesenen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleTest av belegg på dekken_US
dc.title.alternativeSalt SMART Arbeidsnotaten_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderStatens vegvesenen_US
dc.source.pagenumber11en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • SaltSMART - FoU-program (2007-2011) [44]
    Statens vegvesen startet dette prosjektet for å finne ut hvordan man kan redusere bruken av salt samtidig som man opprettholder god fremkommelighet og trafikksikkerhet gjennom vinteren.

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal